در آرامش زندگی کن .

آرایش آینده ای زیبا

Download: pazhoohesh-1.docx

در حال دریافت: pazhoohesh-1.docx سوالات درس پژوهش

دانلود سوالات و پاسخ .درس پژوهش 

درس اول . پژوهش .
1- بایسته های پژوهشگر را نام ببرید؟
1-علمی
الف- برخورداری از اطلاعات عمومی متناسب با موضوع تحقیق
ب- قدرت شناسایی منابع و توان تتبع در آنها
ج- توان گرد آوری داده ها و درک و تحلیل و تبدیل آنها به یافته ها
د- داشتن دستگاه برهان پذیری و استد لال آوری
ه- آشنایی با زبان های گوناگون
2- اخلاقی
الف- تقوای علمی و پرهیز از کتاب سازی و رعایت ادب قلم
ب- برخورداری از روحیه تحقیق و اشتیاق به پژوهش
ج- اعتدلال فکری و علمی
د- دقت و تیزبینی
2- تفاوت تحقیق و تتبع را شرح دهید.
تتبع :گردآوری و شناسایی مواد خام
تحقیق : تتبع همراه با تحلیل و پردازش ونقد
درس دوم .
3- راهکارهای گریزاز وسوسه ای کتاب سازی را بیان کنید.(4مورد)
پرهیز از پرکردن کتاب از اقوال و موردهای غیر ضروری
1- نقل اندیشه و نوشته های دیگران باید با منبع باشد
2- موضوعی که دیگران بهش پرداختن را شما انتخاب نکنید
3- پرهیز از دراز نویسی چون معنای آنرا عمیق تر نمیکند .
4- پرهیز از تغییر شکل و عنوان دیگران و جابه جا کردن ترتیب مطالب دیگران و ارائه دوباره آن

4- پیش نیازهای روان شناختی برای برخورداری از روحیه تحقیق را نام ببرید ص29
1-پشتکارو پایداری و خستگی ناپذیری
2- ترجیح رنج تحقیق بر آسودگی تقلید
3- کم حرفی و گزیده گویی
4- نظم و انضباط کاری
5-تیزهوشی و نکته سنجی
6-اسوده فکرکردن و پرهیز از جنجال با دیگران

5- معنای لغوی و اصطلاحی روش را به اختصار شرح دهید.34ص
لغوی: برگرفته از ماده رفتن ،اسم مصدر (بن مضارع (رو)+شین صامت) به معنای شیوه و مفهوم “راه ” هم میدهد.
اصطلاحی: حرکتی برنامه دار و تلاشی سازمان یافته
6- معنای لغوی و اصطلاحی تحقیق را شرح دهید.
لغوی: از ریشه ح ق ق به معنای ثبوت و پایستگی و پایداری – باب تفعیل –به یافتن یا ساختن حقیقت
اصطلاحی: فرآیند برنامه دار داده گزینی و داده پردازی و برآیند آن.

7- معنای اصطلاحی روش تحقیق را بیان کنید.
هرگونه کوشش علمی که از نظم و برنامه ای خاصی برخوردار باشد یعنی بر منابع و مبانی معینی استوارباشد با استفاده از قواعدو ابزار ویژه با مراحل مشخص ،برای رسیدن به هدفی روشن را گویند.

8- نظریه و تئوری را به اختصار شرح دهید .
مجموعه ای از مفاهیم مرتبط برای روشن ساختن روابط عناصر اصلی ،درتحلیل پدیده ها برای شفاف سازی دیدگاه ها .
سه عنصر مهم در آن : تنظیم داده ها و یافته ها – تبیین پیوند پدیده ها و تحلیل و استنتاج

9- اصطلاح پیش فرض را شرح دهید.
گزاره های ثابت شده در هر دانش را گویند که هرمحققی در تدوین پژوهش نامه اش به آن استناد میکنند بدون اثبات آن .

10- فرضیه و خاستگاهش را بیان کنید .
فرضیه همان گزاره ثابت نشده است که پژوهشگر برای اثبات ،حرکت علمی هدفدار ی را آغاز میکنند .یعنی پاسخ اجمالی به سواات فرعی و احتمالی تحقیق میدهند و استدلالی برای نوشته می اوردند.
11- راهکارهای سه گانه تعریف واژگان پژوهش را بیان کنید.
1- شرح اللفظ :بررسی واژه ای و مفهومی به کمک دیگر مفاهیم و شاخص ها .پرداختن به جنبه ای مطلوب
2- شرح الحقیقه : بیان ماهیت (جنس و فصل )پس از آگاهی ازوجود چیزی در بیرون .
3- شرح الوصف : تعریف عملی و روشن ساختن چگونگی وکاربرد آن .

12- در اصطلاح روایی و پایانی را تعریف کنید .
اعتبار سنجی داده های جمع اوری شده و دقت در معیار آزمایش را روایی گویند.
اعتمادسنجی داده ها و قابلیت ازمایش دوباره درموقعیت های همسان را پایایی میگویند.

13- اصطلاح چهارچوب نظری مساله را شرح دهید.
پیش فرض های بنیادین برای تعیین موضوع و محدود کردن موضوع یا نظریه را الگوواره عملی میگویند .
تعریف دقیق موضوع – گزینش نظریه و فرضیه – روش و نگرش بررسی آن و بیان ارتباطاتش با دیگر نظریه ها را چارچوب نظری یا ادبیات پژوهش یا مدل الگوی تحقیق مینامند .

14- عناصر بیان مساله را توضیح دهید.
گزارشی کوتاه از موضوع و چگونگی نسبت آن دو ،ابعاد و لایه های موضوع ،با نیم نگاهی به چگونگی و چرایی نسبت میان آن دو ،دربیان مساله الزامی است .

درس چهارم
15- گروه بندی علوم بر اساس روشهای پژوهش را نام ببرید .
1- عقلی برهانی
2- نقلی تاریخی
3- نقلی وحیانی
4- شهودی عرفانی
5- تجربی عملی
6- ادبی زبان شناختی

16- تقسیمات علوم برپایه پیام وحی را به اختصار شرح دهید.
1- آیه محکمه :دانشی بنیادین که نشان از بی همانندی و نفوذناپذیری و استواری اندیشه انسان است .
2- فریضه عادله : دانستنی هایی که اخلاق و رفتار را در مسیر اعتدال نه افراط و نه تفریط دور نگه میدارد .
3- سنت قائمه : آگاهی هایی که باعث رشد انسان و هدفیابی او میشود .
درس پنجم
17- گونه شناسی روش پژوهش را به دیده شکل کارتحقیق به اختصار شرح دهید .
1-قیاسی :شرح پدیده جزیی با تکیه بر اندیشه کلی و جزیی در قالب قیاس و ترکیبی از کبرا و صغرا .نقص این روش نپرداختن به خود جزییات است .
2-استقرایی: مشاهده منظم پدیده ها و پی بردن به علل پیدایش انها .نقص این روش :گرداوری جزییات به شکل یک رشته و نبود حلقه اتصال بین اندیشه جزیی و کلی است .
3-ترکیبی از هردو : بهره برداری از مطالعه جزییات و برقراری پیوند میان آنها با اندیشه کلی .این روش بهتر است .

18- اهداف و منابع و مراحل و ابزار روش نقلی تاریخی را بیان کنید .
1-هدف:شناخت واقعیت پدیده تاریخی و گزارش درست ان
2-منابع : گزارشهای مستند و معتبر
3–مراحل :
1- گرداوری اسناد و مدارک
2- بررسی اصالت و جعلی نبودن
3- بررسی صداقت و تحریف نشدن
4- کشف محتوا و دلیلی که برای مسئله امده در عرف مردم چیست
5- تحلیل داده ها و ارائه نتیجه در قالب گزارش پایانی
6- بیان اموزه ها و پندها.
4-ابزار :
1-نوشتاری : کتاب .قرارداد.وصیت نامه . نامه
2-شنیداری:گزارش شاهدان عینی و واسطه های نقل.
3-دیداری:مانند بقایای اجزای بدن یا اثار تمدنها
5-میزان دقت و کارایی: 80 تا 90 درصد . احتمال خطا 10 تا 20 درصد.

19- اهداف و منابع و مراحل و ابزار روش نقلی وحیانی را شرح دهید .
1-هدف:آگاهی از گزاره های وحیانی (هست ها و نیت ها –باید ها و نباید ها)
2-منابع:عقل تجریدی و عقل تجربی قطعی و نیز نقل قطعی و علمی.
3-مراحل:
1- تعریف علمی و عملیاتی واژگان کلیدی.
2- گرداوری اسناد و مدارک
3- بررسی اصالت و سلامت انتساب و جعلی نبودن
4- بررسی صداقت و سلامت از تحریف
5- کشف مدلول و محتوای مدارک براساس زبان آنها.
6- تحلیل و جمع بندی نهایی و ارائه نتیجه پایانی.
4-ابزار:
1- نوشتاری:مانند اسناد مکتوب
2- شنیداری:سخنان روایان حدیث
5-میزان دقت و کارایی:90 درصد .-10 درصد احتمال خطا.
20- تفاوتهای روش نقلی وحیانی با روش نقلی تاریخی را تو ضیح دهید .
الف- اهداف انها متفاوت است.وحیانی هدفش آگاهی از گزاره های وحیانی و تاریخی شناخت واقعیت پدیده تاریخی و گزارش درست آن
ب- منابع و مراحل انها با هم اندکی فرق دارد.
تاریخی: گزارشهای مستند و معتبر
وحیانی: عقل تجریدی و عقل تجربی قطعی و نیز نقل قطعی و علمی.
ج-درروش وحیانی آوردندگان حدیث از مقام عصمت برخوردارند اما در روش تاریخی اینگونه نیست .
د- ابزار تاریخی علاوه بر نوشتاری و شنیداری .دیداری هم هست .
ه- میزان دقت تاریخی (80تا 90 درصد)کمتر از وحیانی (90 درصد)است .
درس ششم
21- انواع پژوهش را از نگاه هدف شرح دهید .مهم
1-بنیادی یا راهبردی :
هدف : آشکارسازی حقیقت
ویژگی : تولید نظریه و تایید و تکمیل یا ابطال آن .
این گونه پژوهش به کشف قوانین و اصول علمی میپردازد که همواره نتیجه گراست و باعث افزایش شاخه علمی میشود . گاهی هم زیرساختی برای گونه کاربردی و عملی است.
2-کاربردی و عملی :
هدف: مشگل گشایی و نیاز زدایی
ویژگی : عمل گرایی و برنامه ریزی برای شناسایی و حل مشکل و پاسخ گویی به نیازمندیهای جامعه .که زیر ساخت نوع کسترشی و توسعه ایی هم میباشد .مانند : بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان با وجود امکانات اموزشی
3-گسترشی و توسعه ایی:
هدف: ارتقای وضعیت از موجود به مطلوب .
ویژگی: فرآیندی برای زمینه سازی و اجرایی کردن فراورده های تحقیقات کاربردی انجام میشود .پس از تدوین نمونه اغازین آنرا به گونه ای محدود در عمل می ازمایند و پس از بازنگری و بازسازی در زمانی معین به اجرای میدانی میگذارند.و سرانجام تصمیم نهایی میگیرند.مثل طراحی روش و برنامه های درسی برای مقاطع خاص تحصیلی.

22- گونه های پژوهش را با نگاه داده پردازی بیان کنید.
1-توصیفی و گزارشی :بیان اوصاف یک پدیده یا کمک به فرایند تصمیم سازی
2-تبیینی و استدلالی و استنباطی : بیان صورت مساله و احتمالها یا دیدگاهها ی گوناگون وارائه راه حل استدلالی و استنباط نتایج
3-تفسیری و نظریه پردازی :معناشناسی واژگان کلیدی و بیان چگونگی پیوند میان آنها
4-تحلیلی و انتقادی : بیان کاستیهای یک متن
5-تولیدی و نظریه سازی:ارائه نطریه جدید و یا پردازشی جدید از یک نظریه قدیمی

23- اقسام پژوهش را به دیده محور حرکت پژوهشگر توضیح دهید .
1-موضوع محور :
الف- مساله محور:تحلیل و تبیین آن با شناخت صورت مساله و پیشینه شناسی و داده گزینی
ب- فرضیه محور:ابطال یا اثبات با شناخت فرضیه و آزمون و نتجه گیری .
2-متن محور:مانند تفسیر ایات قران و شرح ادعیه و زیارات.

24- انواع پژوهش به لحاظ متعلق را کوتاه شرح دهید.
1- تک رشته ای :مانند ذکر در قران
2- میان رشته ای : مانند تربیت فرزند از دیدگاه قران یا نقش خانواده در اقتصاد جامعه.

25- اقسام پژوهش از زاویه موضوع را شرح دهید .
1-تطبیقی و چندلایه : درمسائل چندشاخه از دانش انجام میشود .مثل :حضرت سلیمان در قران و عهدین
2-ساده و تک لایه

26- گونه های پژوهش به دیده قلمرو تحقیق را کوتاه شرح دهید .
1-میدانی و نامحدود: مانند بررسی نقش رسانه ها د رپیشرفت یا پسرفت فرهگ خانوااده –یا علل طلاق در دهه 90..
2-محیطی و محدود :مانند چیستی وچگونگی و چرایی امری

27- ابزار پژوهش های میدانی را بیان کنید .
1-شنیداری و دیداری:ویژگی ان گزینش آگاهانه افراد .حفظ حرمت انها و پرهیز از تفسیرهای ناروا
2-نوشتاری و پرسش نامه : ویژگی آن بیان انگیزه و هدف تحقیق با گزینش آگاهانه افراد و حفط حرمت و حریم انها .ارائه پرسشهای منطقی و شفاف

28- ابزار پژوهش های محیطی را شرح دهید .
1-کتاب و مقاله
2-موادطبیعی و ازمایشگاهی
3- عناصر صنعتی و کارگاهی
درس نهم
29- روش مطالعه جستاری و گذرخوانی را به اختصار شرح دهید .
نمونه برداری از کانونهای اساسی و گذر از فرعیات و جزییات است .
با جستجوی واژگان و کلید های اصلی و چگونگی چیدمان یافته ها و سبک نویسنده میتوان با سرعت بیشتری مطالعه کرد.

30- روش مطالعه متنی همراه با عبارت خوانی را بیان کنید.
خواندن دقیق متن و فهمیدن همه عاوین کلی و جزیی ضروری است . عبارت خوانی یعنی چشم انسان بجای ایست روی کلمات آنها را درقالب عبارت ببیند و میدان دید را افزایش دهد تا معانی بیشتری در ذهنش بماند .

31- مراحل یادگیری سودند را نام ببرید.
1- شناسایی: روش اکتشافی است باید اطلاعات کلی از عناوین اصلی و فرعی کتاب ومیزان سادگی و دشواری مطالب نکاتی را بدست بیاوریم .
2- خواندن و فهمیدن : خواننده با تفکر و تجزیه و تحلیل و نقد به سازماندهی مطالب خوانده شده در ذهن خود می پردازد.
3- بازخوانی ذهنی و یاد اوری : با توجه به نیاز خواننده به مرور ذهنی مطالب می پردازد.
4- استمرار در مطالعه
5- بازگویی آموخته ها و مباحثه ها : که برای فهم بیشتر و افزایش قدرت بیان و سخنوری مناسب است.

32- فوائد مطالعه جستاری را نام ببرید.
فوائد این روش : 1- به دست اوردن اهمیت مطالب و گزینش روش مناسب 2- آگاهی از حجم مطالب و سادگی و دشواری آنها برای تنظیم واقعی زمان 3- گذری خواندن مطالب برای یادگیری بهتر 4- افزایش دقت و تمرکز حواس ازراه افزایش میزان علاقه به محتوای کتاب 5- دستیابی به بنیان اندیشه نویسنده

33- شروط و موانع مطالعه مفیدرا نام ببرید.
1- انعطاف و سرعت
2- فهم ونگهداری در حافظه
3- تمرکز حواس
4- ارزشیابی یافته ها
موانع:
1- کلمه خوانی :سرعت یادگیری را کم میکند.
2- گویش واژه ها :بدون گفتن کلمه و تکرار ان سراغ کلمه بعدی برود فقط با دیدن کلمه را بفهمد.
3- دوباره خوانی غیر ضروری : تکرار غیر ضروری انسان را از مطالعه باز میدارد .
4- نشناختن کانون سخن باعث کاستی یادگیری میشود .
5- فراموشی داده ها نتیجه کمبود دقت در فهم وجداسازی مطالب اصلی از فرعی است .
6- نبود تمرکز حواس : نداشتن هدف و علاقه
درس دهم
34- اجزای تشکیل دهنده پیش نوشتار یا سخن پیشین چیست؟
بیان کوتاهی از مساله تحقیق و ضرورت و هدف و روش و پیشینه پیدایش موضوع و پرسش ها و فرضیه های پژوهش

35- اجزای مقدمه یا درآمد چیست؟

بستری سازی برای اغاز تحقیق با بیانی کوتاه و ذکر اهمیت آن و انگیزه از انتخاب موضوع و ارائه نمایی کوتاه از هندسه تحقیق

36- چه مطالبی در فصل پایانی یا خاتمه می اید؟
جمع بندی و نتیجه گیری و بیان یافته ها ی پژوهشگر به ویژه نو آوری ها و ارائه پیشنهاد برای دیگران برای نگارش تحقیق و کتاب و پرداختن به موضوعی که دیگران روی آن تحقیق کنند.

37- انواع راهنماهای سودمند در آسان سازی پژوهش را شرح دهید.4(مورد)
1- منابع :متونی که ارتباط مستقیم با متن ما دارند .
2- ماخذ :متونی که ارتباط غیر مستقیم با متن ما دارند .
3- اعلام و القاب :با ترتیب الفبا و با حذف القاب می اید .مانند علامه طباطبایی
4- آیات قرآن مجید : شماره سوره و آیه و صفحه
5- احادیث : به ترتیب چهارده معصوم ع بدون در نظر گرفتن (ال )در متن روایات .
6- اشعارنامه : با ذکر نام شاعر و ترتیب تاریخی زندگی انها
7- واژه نامه یا توضیح اصطلاحات فنی : فقهی و کلامی و فلسفی و تفسیری و …
8- راهنمای مطالب یا موضوع نامه :با جداسازی عناوین اصلی از فرعی

38- گونه های پانوشت را شرح دهید.
1- اسنادی و ارجاعی: آوردن نام و نشانی و منبع و ماخذ به صورت اصلی یا با نام مشهور .
2- توضیحی و تشریحی : ارائه توضیح بیشتر درباره مطالب متن.
3- اطلاع رسانی: ثبت خاص یک کلمه یا اسم معین یا معادل عربی و انگلیسی.
4- ترکیبی ازیکم و دوم : اسناد و توضیح را دربردارد که نباید بیشتر از چندسطر باشد و هنگام ضرورت استفاده شود زیرا باعث گسستگی متن میشود .

39- اقسام گزارش و نقل مستقیم را نام ببرید.
1- مستقیم : گزارش بدون کاهش و افزایش :
1-ایات 2- روایات 3- معنای لغوی و شناسه های اصطلاحی 4- اشعار 5- مثل ها 6- برهان های عقلی 7- سخنان لطیف 8- مواد وتبصره های قانونی 9- وصیت نامه 10 – قراردادهای سیاسی و اقتصادی و حقوقی

40- نقل غیر مستقیم را به اختصار شرح دهید.
1- گزارش همراه با تصرفات واژگانی (ویرایش)
2- گزارش خلاصه با کاستن کلمات (چکیده نگاری)
3- گزارش با همراه پردازش با افزودهها (بازنویسی)
4- گزارش مضمون و محتوا (تغییر کل نوشتار بدون تغییر مضمون =بازآفرینی)

41- گام های هشت گانه مقاله نویسی را نام ببرید.
1- انتتخاب موضوع
2- نوشتن پیشینه (تاریخچه ای از موضوع و پژوهشهایی که انجام شده )
3- داده سازی (تشکیل پرونده پژوهشی یعنی یافتن مطالب مرتبط به موضوع)
4- طراحی هندسه پژوهش یعنی ترتیب عنناوین پژوهش را رعایت کنیم .
5- داده پردازی یعنی تشکیل پرونده علمی و گرد آوری مطالب متناسب با عناوین پژوهش
6- تدوین پیش نویس
7- بازنگری پایانی
8- نگارش چکیده و ارائه کلید واژه
فصل دوم
درس اول
42- ویژگی های مساله تحقیق را نام ببرید .
1-جوششی بودن (دغدغه فکری پژوهشگر)
2-برخورداری از شفافیت و گویایی
3-جزیی بودن
4-تازگی داشتن :تکراری نبودن
5-همگونی با گرایش علمی پژوهشگر
6-قابلیت و ارزشمندی تحقیق
7-وجودمنابع متناسب و امکان دسترسی
درس دوم
43- فوائد بررسی پیشینه پیدایی و پژوهشی موضوع تحقیق را نام ببرید.
1-شناخت زمان و مکان پیدایش موضوع
2-آشنایی با چگونگی و چرایی پیدایش موضوع
3-بازشناسی موضوع از دیگر موضوعات مشابه
فوائد بررسی پیشینه پژوهشی:
1-پرهیز از دوباره کاری
2-بهره مندی از دست آوردهای علمی گذشتگان
3-روشن ساختن قوت ها و ضعف های اندیشه پیشینیان
4-شفاف ساختن گروه بندی ها ،همگرایی ها وواگراییها .موافقت ها و مخالف ها
5-رویکرد به نوآوری در ساختار یا محتوای علمی

44- ویژگیهای اعتباربخش به منابع را شرح دهید.بسیارمهم.
1-زمان و دوران تولید و تالیف :مانند جوامع روایی کهن
2-شخصیت علمی نویسنده .مانند قران در اسلام علامخ طباطبایی ره
3-برخورداری از اتقان محتوایی و چیدمان منطقی.مانند جواهرکلام
4-جامعیت و فراگستری.مانند عروه الوثقی
5-ارائه دقیق دیدگاههای فکری پیشینیان . مانند مجمع البیان لعلوم قرآنی.

45- گونه های چهارگانه منابع را بیان کنید.
1-اعم :مانند دانش نامه ها و دائره المعارف و فرهنگ نامه ها
2-عام:مانند تفاسیرترتیبی و تواریخ ترتیبی برای موضاعات قرآنی و تاریخی
3-خاص:نوشته های موضوعی فراگیر .مانند معاددر قران .توحید در قران برای تحقیق درباره صفات و اسمای حسنای خدا.
4-اخص:نوشتارهای همنامو همگون با موضوع تحقیق .مانند سیمای بهشت و دوزخ در قران .اسمای حسنای خدا در قران .

46- راهکارهای منبع گزینی را شرح دهید.
1-بهره از کتاب شناسی ها :
الف-ساده :بیان شناسه های نشری
ب-توصیفی:بیان شناسه های نشری+گزارشی کوتاه ازدرونمایه و هندسه پژوهش.
ج-تحلیلی و انتقادی : تحلیل داده ها و مقایسه با دیگر نوشته های همگون می پردازد و کاستی ها و ناراستی یا بالندگی و زیبایی های آنرا به نمایش می گذارد.
2-نرم افزارهای علوم اسلامی:مانند تولیدات و برون داد های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مکتبه اهل بیت ع
3-پایگاه های اطلاع رسانی: کتابخانه های بزرگ .پایگاه تخصصی مقالات نور .
درس سوم
47- گام ها و برخورداری ها بایسته در هدف گزینی را نام ببرید.
1-انباشتگی اندیشه از آگاهی های روز آمد.
2-نگرش تیزبینانه و نیاز شناسانه
3-بینش نو وتولیدی
4-اهتمام به اثرگذاری افزون تر
5-توانمندی های علمی و عملی
6-شناخت گرایش ها و گریزهای درونی خویش
48- معنای هدفمندی تحقیق چیست؟
این است که محقق به خوبی بداند در چه فضا و چارچوبی کارمیکند و به چه سویی می رود و قصد انجام دادن چه کاری را دارد و ننتیجه پژوهش او پاسخگویی کدام نیاز علمی و فرهنگی است ،هدفف تحقیق دو شاخه دارد:
1- نظری و علمی (در پژوهش های بنیادی )
2- عملی و کاربردی (در پژوهش های کاربردی و گسترشی )
درس چهارم
49- گونه های پرسش را از دیدگاه درونمایه بیان کنید.
1-ساده:
الف-توصیفی:پرسش از اوصاف و شناسه های موصوف .ویژگی منافقان چیست؟
ب-تعلیلی:پرسیدن از واسطه در ثبوت و علت معلول.چرا باید پیامبران ع معصوم باشند؟
ج-تببیینی: سوال از واسطه در اثبات و دلیل مدعا.چرا پدیده رجعت امکان دارد؟
2-مرکب:مقایسه ای و تطبیقی=پرسش از تفاوتها و تشابه ها .

50- گونه های پرسش را از نگاه ارزش علمی شرح دهید.با ذکر یک مثال .
1-اصلی:عنوان اصلی مساله تحقیق :راهکار مقابله با مفاسد اجتماعی از منظر قرآن و روایات کدام است ؟
2-فرعی:راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با مفاسد اجتماعی کدام است ؟
3-فرعی تر:معنای لغوی و اصطلاحی راهکار چیست؟
51- ویژگی های پرسش نیکو را نام ببرید.
1-گویایی و رسایی .پرهیز از هرگونه ابهام
2-جزیی بودن .پرهیز از کلی گویی
3-تازگی و بداعت .پرهیز از سوالات تکراری
4-واقعی بودن .پرهیز از پرسشهای ساختگی که دغدغخ پزوهشگر نیست.
5-پاسخگویی به نیازهای فکری – فرهنگی .پرداختن به مسائلی که نتایج سودمند دارد.
6-قابلیت تحقیق و بررسی درمورد موضاعاتی که منابع و امکان و ارزش تحقیق دارد.

درس پنجم
52- نقش آفرینان در گزینش تحقیق کدامند؟یکی را تو ضیح دهید . ص 121
1-اهداف پژوهش
2-ماهیت و ویژگی های مساله
3-ماهیت پرسش
4-امکاناات و ابزار پژوهش
5-توانمندی ها و قابلیت های پژوهشگر.
لطفا یکمورد رو توضیح بدید .

درس هشتم
53- آرایه های محتوای نوشتار را شرح دهید.
1-هدفداری و پیام مندی:یعنی برخورداری از پیامهای متناسب با مقتضای زمان ومکان
2-نیازسنجی و مخاطب شناسی :مخاطب کیست؟چه نیازهایی دارد؟
3-مستندهای عقلانی و وحیانی :استفاده از قران و سنت معصومان ع اعتبار به محتوا میدهد.
درس دوازدهم
54- گونه های چکیده را بنویسید.
1-موضوع نما .بیانگر عناوین اصلی و فرعی و فرعی تر نوشته
2-نقدنما :بیانگر کاستی ها و ناراستی ها ی نوشته .
3-فراگیر و تمام نما :نشان دهنده خلاصه همه مطالب نوشته.

55- گاام های اجرایی چکیده نویسی را بیان کنید.
الف-مطالعه دقیق متن .(خواندن +یادگرفتن+یادسپردن)
ب-بازخوانی و شناسایی هسته(جمله های اصل مدعا ) و پوسته (جمله های اثبات ادعا )
ج-بازشناسی هسته و نشانه گذاری کلمات کلیدی و جملات بنیادی و اصلی.
د- بازشناسی پوسته و کنارگذاشتن جملات پردازشی و پشتیبان .توضیحی و تمثیلی..
ه- بازنویسی هسته ها با ایجاد انسجام و رعایت پیوند مفهومی میان آنها .
و-بازنگری و بازنگاری با بازبینی متن اصلی.

56- محورهای چکیده نویسی در پایان نامه را نام ببرید.
1-بیان اجمالی از مساله تحقیق
2-گزارشی کوتاه از ابعاد و زوایا و دامنه تحقیق
3-بیان اجمالی از پیشینه و روش و هندسه تحقیق.
4-بیان نتایج و دست آوردها ،به ویژه نویافته های تحقیق.
5-ارائه کلیدواژه ها برای بهره برداری دیگر پژوهشگران .

57- تفاوت واژگان کلیدی نویسنده و خواننده را بیان کنید.
تفاوت واژگان کلیدی آغازین پژوهشگر با واژگان تحقیق پس از پایان یافتن پژوهش نامه در عموم و خصوص مطلق است . یعنی هرواژه ای در عنوان مساله پژوهش که ظرفیت بررسی و تحلیل دارد و کلیدی نامیده میشود ،کلید واژه نویسنده است.واژگان کلیدی خواننده ،کلماتی است که در سراسر نوشته بسامد دارد و چندین بار تکرار شده و درباره آن مطالبی نگاشته شده است.

پایان . نوکری آقا صفایی دارد . التماس دعا .