دانلود جدول معانی باب های صرف متوسطه دوم ها ..با مثال های کتاب و تمرینات کتاب
دانلود نمونه سوالات عقاید اسلامی 2 (کلام )
دانلود نمونه سوالات درس تاریخ 3 همراه با پاسخ -سیره پیشوایان
دانلود نمونه سوالات درس اخلاق 6 . نشانه های پرواپیشگی
تفسیرسوره حجرات .اخلاق.
1- محتوای سوره حجرات که شامل هفت بخش است بطور مختصر شرح دهید ؟4مورد
1-آداب برخورد با پیشوای بزرگ اسلام حضرت محمد ص
2-یک سلسله اصول اخلاقی اجتماعی است که باعث محبت و صفاو صمیمیت میشود.
3-مبارزه با اختلافات ودرگیرهای که احیانا درمیان مسلمانان روی میدهد.
4- درباره معیار ارزش انسان و از تقوی سخن میگوید.
5- اعتقاد قلبی و آثار آن در اعمال انسان و در جهاد با اموال و نفوس آشکارمیگردد.
6- اسلام و ایمان یک هدیه ای الهی برای مسلمانان است.
7-علم و آگاهی خداوند از همه ی اسرار و نهان عالم هستی و اعمال انسان ها سخن میگوید.
2- فضیلت سوره حجرات از دیدگاه پیامبرص و امام صادق ع را بیان کنید؟
از دیدگاه پیامبر هرکسی که سوره حجرات را بخواند به عدد تمام کسانیکه خدارا اطاعت یا عصیان کرده اند ده حسنه به او دداده میشود.از دیدگاه امام صادق ع هرکسی سوره حجرات را در هر شب یا هرروز بخواند از زائران حضرت محمد ص خواهد بود .
3- آداب حضور در نزد پیامبر ص در سوره ی اخلاق را بنویسید .
نخست تقدم نیافتن به خدا و پیامبر ص و دیگری در محضر پیامبر ص سرو صدا و قال و غوغا راه نیندازید.
4- سال عام الوفود چه سالی بود و چه اتفاقاتی در این سال افتاده است ؟
درسال نهم هجرت سال عام الوفود بود .سالی که هیئت های گوناگونی از قبایل برای عرض اسلام یا عهد و قرار داد خدمت پیامبر ص آوردند .هنکامی که نمایندگان قبیله ی بنی تمیم خدمت پیامبر ص رسیدند .ابوبکر به پیامبر پیشنهاد کرد که قعقاع (یکی از اشراف قبیله )امیر آنها گردد و عمر پیشنهاد کرد اقرع بن حابس امرشود.در این جا ابوبکر به عمر گفت میخواستی با من مخالفت کنی ؟ عمر گفت :من هرگز قصد مخالفت نداشتم دراین موقع سروصدای هردو در محضر پیامبر ص بلند شد ایات فوق نازل گشت یعنی نه در کارها بر پیامبر پیشی گیرید و نه در کنار خانه ی پیامبر ص سرو صدا راه بندازید.
5- کلمه “یغضون و امتحن ” ازنظر لغوی و اصطلاحی بنویسید؟
یغضون از ماده ی غض بروزن خط به معنی کم کردن و کوتاه نمودن نگاه یا صدا است نقطه ی مقابل آن خیره نگاه کردن و صدا را بلند نمودن است .
امتحن از ماده ی امتحان در اصل به معنی ذوب کردن طلا و گرفتن نا خالصی آن است و گاه به معنی گستردن چرم نیز آمده ولی بعدا در معنی آزمایش بکار رفته است .آزمایشی که نتیجه آن خلوص قلب و گستردگی آن برای پذیرش تقوی است.
6- شان نزول آیه (یا ایها الذین امنو ان جاء کم فاسق بنباء فتنبینوا …)درباره چه کسانی نازل شده است ؟
الف- ولید بن عقبه
ب- ماریه همسر پیامبر
ج – هردو (صحیح)
د- هیچکدام
7- حجرات چیست ؟
حجرات جمع حجره .اشاره به اطاق های متعدد است کنار مسجد .پیامبران برای همسران خود تهیه میکردند. در اصل از ماده حجر به معنی منع است.
حجره مانع ورود دیگران در حریم زندگی انسان است .حجره های پیامبر به مسجد گشوده میشد و افراد نادان و عجول گاه در برابر در حجره می آمدند و فریاد یا محمد میزدند. قرآن آن ها را از این کار منع می کند.
8- اهمیت رعایت ادب در اسلام را توضیح دهید.
رعایت ادب در اسلام اهمیت بسیاری دارد . امام علی علیه السلام میفرمایند:رعایت ادب هم چون لباس فاخر و زینتی نواست . و در جای دیگر میفرمایند : ادب انسان را از افتخارات پدران و نیکان بی نیاز میکند.
امام صادق علیه السلام میفرمایند:دینو عقل و حیا و حسن خلق و حسن ادب از صفات و امتیازات قابل ملاحظه است.
9- اصولا دین مجموعه ای از چیست ؟ مجموعه ای از آداب :ادب در برابر خدا .ادب در مقابل پیامبر و پیشوایان معصوم . ادب درمقابل استاد و معلم .پدرومادر.و عالم و دانشمند.
10- سخن امام سجاد علیه السلام در مورد رعایت ادب در برابر استاد را بنویسید .
حق کسی که تو را تعلیم و تربیت می دهد این است که او را بزرگ داری .مجلسش را محترم بشمرری .به سخنانش کاملا گوش فرا دهی و رو به روی او بنشینی. صدایت را از صدا ی او برتر نکنی و هرگاه کسی از او سوالی کند تو مبادرت به جواب ننمایی -و در محضرش با کسی سخن نگویی ،نزد او از هیچکس غیبت نکنی ،اگر پشت از او بد گویند دفاع کنی ،عیوبش را مستورداری ،و فضائلش را اشکار سازی ،با دشمنانش همنشین نشوی و دوستانش را دشمن نداری.
11- بلند کردن صدا در کنارقبر پیامبر چه حکمی دارد ؟
بلندکردن صدا فقط مختص زمان پیامبر است یا پس از رحلت ایشان هم هست ؟ص26
12- در مورد انضباط اسلامی در همه چیز و همه جا توضیح دهید .ص28
13- در تاریخ زندگی پیامبر کسانیکه از فرمان او پیشی گرفتند یا عقب افتادند و سر پیچی کردن را بنویسید . ص29
14- وظائف مسلمانان در برابر رهبر و پیشوایان پیامبر طبق ایات سوره حجرات چیست؟
سه دستور مهم آمده :
1-پیشی نگرفتن بر خدا و پیامبر ص
2-رعایت ادب به هنگام سخن گفتن و صدازدن در محضر ایشان
3-اخباری که خدمت پیامبر می آوردند از روی تحقیق باشد . اگر شخص فاسقی خبر از چیزی داد بدون تحقیق نپذیرید و پیامبر ص را تحتت فشار قرارندهند.
15- آثار اخبار غیر موثق در جامعه را بنویسید .4 مورد
1-ازهم پایشیدگی نطام جامعه
2-مصائب فراوانی بدنبال دارد.
3-حیثیت و حقوق اشخاص را به خطر می اندازد .
4-انسان را به بی راهه و انحراف میکشاند.
5-طبق آیه قرآن باعث ندامت و پشیمانی میشود.
16- ساختن خبرهای دروغین و تکیه بر اخبار غیر موثق یکی از حربه های ……….است.
الف-فاسقان ب-نظام های جبار و استعماری ( صحیح)
ج-افرادسست ایمان د- هیچکدام
17- در فقه اسلامی اخباری که سند ضعیف دارند را چگونه برای فتوا استفاده می کنند؟
بخاطر اینکه مورد (عمل مشهور) قرار گرفته و آنها از روی قرائتی به صحت خبر میرسندو معیار عمل قرار میگیرد.و طبق آن فتوا میدهند.
18- منظور فسوق در آیه 7 حجرات چیست؟
بعضی آنرا به کذب و دروغ تفسیر کرده اند و هرگونه گناه و خروج از اطاعت را شامل میشود.
19- با استفاده از آیه 10 سوره احزاب (انما المومنون اخوه …)اظهار علاقه مسلمین باید چگونه باشد؟نمونه ای بیاورید .
اسلام سطح پیوند و دوستی مسلمین را به قدری بالا برده که بصورت نزدیکترین پیوند دو انسان آن هم بر اساس مساوات و برابری بیان گردیده است و این پیوند همان علاقه دو برادر نسبت به یکدیگر است و براساس همین اصل مسلمانان در هر جای جهان با یکدیگر احساس اخوت و برادری میکنند نمونه بارز آن ایام حج است که از همه نقاط جهان بسوی یک نقطه حرکت و جمع میشوند.
20- پیامبر اسلام ص چند حق را برای برادران مومن بر شمرده اند حداقل 5 مورد را بنویسید.
حضرت رسول 30 حق را که مومن بر برادر مومنش دارد را بیان فرموده اند.از جمله اینکه 1-لغزش های او راا ببخشد2-اسرار او پنهان دارد 3- سلامش را جواب گوید.4-دربرابر بدگویان از او دفاع کند.5- دربیماری از او عیادت و در تشییع او حاضرشود.
21- بنا به فرموده پیامبر مسلمان باید برادر مسلمانش را یاری دهد چه ظالم باشد و چه مظلوم چگونه این وظیفه باید انجام شود؟
اگر ظالم باشد اورا از ظلمش بازدارد و اگر مظلوم است او را در گرفتن حقش یاری کند.
22- شان نزول آیه 11 (لایستخر قوم من قوم …)چیست ؟
ثابت بن قیس خطیب پیامبر ص فردی بود که گوشهایش سنگین بود و همیشه نزدیک پیامبر ص می نشسته .روزی در حالیکه جمعیت را میشکافت تا برای خود جایی با زکند فردی از مسلمانان به او گفت همین جا بنشین او با خشم پشت سر او نشست و هنگامیکه هوا روشن شد نام اورا پرسید وقتی مرد خود را معرفی کرد ثابت مادر او را با لقب زشتی که در جاهلیت بکار میرفت یادکرد و آن مرد شرمگین گشته سرش را به زیر انداخت درهمین موقع ایه نازل گشته مسلمانان را از این کارزشت نهی کرد.
23- برطبق آیه 11 چه عواملی باعث جنگ و اختلاف بین مسلمانان است؟
1-استهزاء 2- طعن و عیب جویی 3- یکدیگر را با القاب زشت صداکردن
24- فرق همز و کمز چیست ؟2مورد
1-لمز شمردن عیوب دیگران است در حضور آن ها و همز ذکر عیوب ات در غیاب فرد
2-لمز عیب جویی است با چشم و اشاره ،همز عیب جویی با زبان را میگویند.
25- سرچشمه استهزاء چیست؟
الف-حسادت ب- بخل ج- کبرو غرور (صحیح ) د- طمع
26- بر طبق ایه 11 سوره احزاب مسخره کنندگان از چه گروهی بشمار می آید؟
الف-کافران
ب- ظالمان (صحیح)
ج- خائنان
د- حاسدان
27- احکام سه گانه آیه 11 سوره حجرات چیست ؟ص68
عدم سخریه-ترک عیبجویی – تنابز به القاب
28- اجتناب از گمان بد ،تجسس و غیبت مربوط به کدام ایه سوره حجرات است ؟آیه 12
29- با توجه به جمله (کثیرا من ظن )منظور از کثیر چیست توضیح دهید .ص68
گمانهای بد است که نسبت به گمان های خوب درمیان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده و گرنه حسن ظن و گمان خیر نه تنها ممنوع نیست بلکه مستحسن است.
30- گمان بد و خوب غالبا اختیاری نیست بنابراین چگونه میشود از آن نهی کرد؟
1-منظور از این نهی ،نهی از ترتیب آثار است ،یعنی هرگاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد،در عمل کوچک ترین اعتنایی به آن نکنید،طرز رفتارخود را دگرگون نسازید و مناسبات خودرا با طرف تغییر ندهید،بنابراین آنچه گناه است ترتیب اثردادن به گمان بد میباشد.
2-انسان می تواند با تفکر روی مسائل مختلفی ،گمان بدرا در بسیاری از موارد از خود دور سازد،به این ترتیب که در راه های حمل برصحت بیندیشید و احتمالات صحیحی را که درمورد آن عمل وجوددارددر ذهن خودمجسم سازد و تدریجا برگمان بد غلبه کند.بنابراین گمان بد چیزی نیست که همیشه از اختیار آدمی بیرون باشد.
31- معنای تجسس و تحسس چیست ؟ص70
هردو به معنای جستجوگری است ولی اولی معمولا درامورنامطلوب می آیدو دومی در امر خیر ،چنانکه یعقوب به فرزندانش دستور میدهد که جستجو کنند یوسف را .
32- از عواملی که دلیل بر نهی از گمان بد است ذکرکنید .ص71
گمان بدسرچشمه ی تجسس و تجسس موجب افشای عیوب و اسرار پنهانی و آگاهی براین امور سبب غیبت میشود که اسلام از معلول و علت همگی نهی کرده است.
33- خداوند گناه غیبت را تعیر به چه کرده است ؟گوشت برادر مرده خود
34- تعبیرات آیات 11و 12 سوره حجرات و روایات اسلامی نشان میدهد که آبرو و حیثیت افراد هم چون ——-و —– آن ها است . (جان و مال)
35- حدیثی از حضرت علی ع در مورد گمان بد ذکر کنید.
کسی که گمان بد داشته باشد از همه کس می ترسد و و حشت دارد.
36- منظور از ظن در آیه چه نوع ظنی است ؟ص75
گمان های بی دلیل مانند گمانی که از شهادت دو نفر عادل حاصل میشود.
37- مامورانی که پیامبر ص برای جمع اوری اطلاعات قرارداده بود چه نام داشت ؟عیون
38- از تاثیرات غیبت چند مورد را نام ببرید . ص77
1-حرمت اشخاص درهم نشکند 2-حیثیت آن ها را لکه دار نسازد3-غیبت بدبینی می آفریند 4- پیوندهای اجتماعی را سست میکند5-سرمایه اعتمادرا ازبین میبرد 6- همکاری و تعاون را متزلزل میکند.
39- درروایات غیبت را با چه گناهی مقایسه کرده اند چرا ؟ص 78
زنا زیرا هرچقدر هم زشت و قبیح باشد جنبه حق الله دارد ،ولی رباخواری و از آن بدتر ریختن آبروی مردم از طریق غیبت یا غیر آن جنبه ی حق الناس دارد.
40- مفهوم غیبت را بیان کنید .
در غیاب کسی سخنی گویند که عیبی از عیوب اورا فاش سازد خواه این عیب جسمانی یا اخلاقی باشد . در اعمال او باشد یا در سخن او و یا در امواالی که مربوط به اوست مانند لباس –خانه – همسر – فرزندان و مانند اینها
41- امام صادق علیه السلام درباره غیبت چه فرموده اند ؟
غیبت آن است که درباره ی برادر مسلمانت چیزی را بگویید که خداپنهان کرده است .
42- چگونه می توان غیبت کننده خودرا علاج نماید؟
باید از طریق خودسازی و تفکر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومی که به بار می آورد و همچنین از طریق ریاضت نفس این آلودگی را از جان و دل بشوید تا بتواند خودرا علاج کند.
43- محصول آیه (ان اکرمکم عندالله اتقاکم )چه انسان هایی بودند؟
سلمان.ابوذر .عمار.مقداد.
44- استثنائات و مواردی که می توان غیبت کرد؟
هرگاه در مقام مشورت باشی مثلا برای انتخاب همسر یا شریک کسب و کارو مانند آن
کسی از انسان سوال میکند اگر عیوبی از طرف سراغ دارد بگوید که مبادا مسلمانی به دام بیفتد هم چنین برای احقاق حق و نظم
45- قرآن بزرگترین امتیاز را چه قرار داده و آن را چگونه برمی شمرد؟
تقوی .وتنها معیار ارزش سنجش انسانها است.
46- چگونه میتوان از بابت غیبت هایی که انجام داده توبه کرد؟
از آن جا که غیبت جنبه (حق الناس) دارد اگر دسترسی به صاحب غیبت دارد و مشکلی بوجود نمی آید ععذرخواهی کند و گرنه سربسته آن را بیان کند و اگر دسترسی به طرف ندارد و یا از دنیا رفته برای او استغفار کنند و عمل نیک بجا آورد شاید به برکت آن خداوند اورا ببخشد و طرف مقابل را راضی کند.
47- طبق قرآن تنها معیار سنجش ارزشها چیست ؟تقوا
48- قرآن تقوی را چه نوع حقیقتی می شمارد ؟
1-معیار سنجش ارزش انسانها 2-بهترین زادو توشه 3- لباس تقوی بهترین لباسه 4- از نخستین اصول دعوت انبیا 5- نورالهی است که هرجا را مسخ شود علم و دانش می آفریند. 6- نیکی و عدالت راحترین تقوا میداند.
49- بر طبق آیات قرآن تقوا را تعریف کنید .
تقوا همان احساس مسئولیت و تعهدی است که بدنبال رسوخ ایمان در قلب بروجود انسان حاکم می شود اورا از فجور و گناه با زمیدارد .به نیکی و پاکی و عدالت دعوت میکند . اعمال آدمی را خالص و فکرو نیت اورا از آلودگی ها میشوید.
از نظر لغوی هم از ریشه وقایه به معنی کوشش در حفظ و نگه داری چیزی است . و منظور در این گونه موارد نگهداری روح و جان از هرگونه آلودگی و متمرکز ساختن نیروها در اموری است که رضای خدا در آن است.
50- مراحل تقوی را بیان کنید .
1-نگهداری نفس از عذاب جاودان از طریق تحصیل اعتقادات صحیح
2-پرهیز از هرگونه گناه ام از ترک واجب و فعل معصیت
3-خویشتن داری در برابر آنچه قلب آدمی را به خود مشغول میدارد و ازحق منصرف میکند و این تقوی خوااص بلکه خاص الخاص است.
51- اسلام و ایمان چه تفاوتی با هم دارند ؟
اسلام شکل ظاهری قانونی دارد و هرکس شهادتین را بر زبان جاری کند در جمع مسلمانان وارد میشود و احکام اسلام براو جاری میشود ولی ایمان یک امر واقعی و باطنی است و جایگاه آن قلب ادمی است نه زبان و ظاهر او .اسلام ممکن است انگیزه های عادی و شخصی داشته باشد ولی ایمان حتما انگیزه های معنوی از علم و آگاهی سرچشمه میگیرد و همان است که میوه تقوا بر شاخسارش ظاهر میشود.در بعضی از روایات اسلام منحصر به اقرار لفظی شمرده شده ولی ایمان اقرار همراه با عمل معرفی شده است .
52- نشانه های ایمان را بنویسید .
1-عدم تردید و دو دلی در مسیر اسلام
2-جهاد با اموال
3-جهادبا نفس
بطور کلی ایستادگی و ثبات قدم و عدم شک و تردید از یک سوء و ایثار مال و جان از سویی دیگر.
53- معنای منت را از نظر لغوی و اصطلاحی بیان کنید .و آیا منت گذاشتن همیشه مذموم است ؟
منت از ریشه منَّ به معنی ورته مخصوصی است که با آن وزن میکنند و سپس به هرنعمت سنگین و گران قدری اطلاق شده است منت دوگونه است اگر جنبه عملی داشته باشد (به معنی بخشش نعمت گرانقدر)ممدوح است و منتهای الهی از این قبیل است.ولی اگر جنبه لفظی داشته باشد مانند بسیاری از انسانها عملی است زشت و ناپسند.
54- کسی که ایمان را منت خدابرخود می داند و چه ویژگی هایی دارد؟
میدانند که با تابش نور ایمان بزرگترین لطف الهی شامل حال او شده است .زیرا ایمان درک تازه ایی از عالم هستی به انسان میدهد که حجابها و پرده های خودخواهی و غرور را کنار میزند وافق دید انسان را می گشاید پس این نور موجب رشد عواطف او میشود و ارزش های انسانی در او زنده میشود استعدادهای او را شکوفا میشود .علم ،قدرت ،شهامت ایثار،فداکاری ،عفو ،اخلاص به او میدهد.
55- آیا خداوند در دل کسی حب عصیان و بغض ایمان آفریده است ؟(از صفحه45تا56)
عشق به ایمان و تنفر از کفر،در دل همه ای انسان ها بدون استثنا وجودداردو اگرکسانی این زمینه ها را ندارند از ناحیه تربیت های غلط و اعمال خودشان است،خدا در دل هیچکس حب عصیان و بفض ایمان را نیافریده است.
56- رهبر الهی باید مطاع باشد یا مطیع؟
باید مطاع باشد و نه مطیع پیروان خود ،فرمان او را بر دیده گذارندن این که او را برای اجرای مقاصد و افکار محدود خود تحت فشار قراردهند.
57- آیا ایمان جز حب و بغض چیز دیگری است ؟ حدیثی از امام صادق ع بنویسید.
خداوند ایمان را محبوب شما قرارداد و آن را در دلهایتان تزیین کردو کفر و فسق و عصیان را منفور شما ساخت و کسانیکه چنین باشند هدایت یافتگانند.
58- اگر دو گروه از مومنان با هم نزاع و جنگ پرداختند ،سه مورد از مواردی که می توان در آن ها صلح برقرار کرد را بنویسید؟
وظیفه اول :از نزاع و درگیری و خونریزی میان مسلمین جلوگیری کنندو برای خود در این زمینه قائل باشید نه به صورت تماشاچی مانند بعضی بی خبران ،بی تفاوت از کفار از این صحنه ها بگذرند.
وظیفه دوم : اگر یکی از این گروه بر دیگری تجاوز و ستم و تسلیم پیشنهادصلح نشد شما موظفید با طایفه باغی و ظالم پیکارکنید.
وطیفه سوم:اگر طایفه ظالم تسلیم حکم خداشودو زمینه صلح خواهم گردد در میان آن دو طبق اصول عدالت صلح برقرار سازید.
59- آیا اسلام جلوگیری از ظلم و ستم را هرچند به قیمت جنگ با ظالم درست میداند؟
بله .لازم شمرده و بهای اجرای عدالت را از خون مسلمانان نیز بالاتر دانسته است و این درصورتی است که مساله از طرق مسالمات آمیز حل نشود.
60- سه مورد از احکام اهل بغی را بگویید؟
1-اصلاح در میان گروه های متخاصم مسلمین یک امر واجب کفایی است.
2-برای تحقق این امر باید نخست از مراحل ساده تر شروع کرد و اصطلاح قاعده ای لاسهل فالاسهل را رعایت نمود.
3-خون های باغیان و متجاوزان که در این راه ریخته میشود و اموالی که از آن ها از بین می رود هدر است زیرا به حکم شرع و انجام وظیفه واجب واقع شده است.
دانلود سوالات و پاسخ .درس پژوهش
درس اول . پژوهش .
1- بایسته های پژوهشگر را نام ببرید؟
1-علمی
الف- برخورداری از اطلاعات عمومی متناسب با موضوع تحقیق
ب- قدرت شناسایی منابع و توان تتبع در آنها
ج- توان گرد آوری داده ها و درک و تحلیل و تبدیل آنها به یافته ها
د- داشتن دستگاه برهان پذیری و استد لال آوری
ه- آشنایی با زبان های گوناگون
2- اخلاقی
الف- تقوای علمی و پرهیز از کتاب سازی و رعایت ادب قلم
ب- برخورداری از روحیه تحقیق و اشتیاق به پژوهش
ج- اعتدلال فکری و علمی
د- دقت و تیزبینی
2- تفاوت تحقیق و تتبع را شرح دهید.
تتبع :گردآوری و شناسایی مواد خام
تحقیق : تتبع همراه با تحلیل و پردازش ونقد
درس دوم .
3- راهکارهای گریزاز وسوسه ای کتاب سازی را بیان کنید.(4مورد)
پرهیز از پرکردن کتاب از اقوال و موردهای غیر ضروری
1- نقل اندیشه و نوشته های دیگران باید با منبع باشد
2- موضوعی که دیگران بهش پرداختن را شما انتخاب نکنید
3- پرهیز از دراز نویسی چون معنای آنرا عمیق تر نمیکند .
4- پرهیز از تغییر شکل و عنوان دیگران و جابه جا کردن ترتیب مطالب دیگران و ارائه دوباره آن
4- پیش نیازهای روان شناختی برای برخورداری از روحیه تحقیق را نام ببرید ص29
1-پشتکارو پایداری و خستگی ناپذیری
2- ترجیح رنج تحقیق بر آسودگی تقلید
3- کم حرفی و گزیده گویی
4- نظم و انضباط کاری
5-تیزهوشی و نکته سنجی
6-اسوده فکرکردن و پرهیز از جنجال با دیگران
5- معنای لغوی و اصطلاحی روش را به اختصار شرح دهید.34ص
لغوی: برگرفته از ماده رفتن ،اسم مصدر (بن مضارع (رو)+شین صامت) به معنای شیوه و مفهوم “راه ” هم میدهد.
اصطلاحی: حرکتی برنامه دار و تلاشی سازمان یافته
6- معنای لغوی و اصطلاحی تحقیق را شرح دهید.
لغوی: از ریشه ح ق ق به معنای ثبوت و پایستگی و پایداری – باب تفعیل –به یافتن یا ساختن حقیقت
اصطلاحی: فرآیند برنامه دار داده گزینی و داده پردازی و برآیند آن.
7- معنای اصطلاحی روش تحقیق را بیان کنید.
هرگونه کوشش علمی که از نظم و برنامه ای خاصی برخوردار باشد یعنی بر منابع و مبانی معینی استوارباشد با استفاده از قواعدو ابزار ویژه با مراحل مشخص ،برای رسیدن به هدفی روشن را گویند.
8- نظریه و تئوری را به اختصار شرح دهید .
مجموعه ای از مفاهیم مرتبط برای روشن ساختن روابط عناصر اصلی ،درتحلیل پدیده ها برای شفاف سازی دیدگاه ها .
سه عنصر مهم در آن : تنظیم داده ها و یافته ها – تبیین پیوند پدیده ها و تحلیل و استنتاج
9- اصطلاح پیش فرض را شرح دهید.
گزاره های ثابت شده در هر دانش را گویند که هرمحققی در تدوین پژوهش نامه اش به آن استناد میکنند بدون اثبات آن .
10- فرضیه و خاستگاهش را بیان کنید .
فرضیه همان گزاره ثابت نشده است که پژوهشگر برای اثبات ،حرکت علمی هدفدار ی را آغاز میکنند .یعنی پاسخ اجمالی به سواات فرعی و احتمالی تحقیق میدهند و استدلالی برای نوشته می اوردند.
11- راهکارهای سه گانه تعریف واژگان پژوهش را بیان کنید.
1- شرح اللفظ :بررسی واژه ای و مفهومی به کمک دیگر مفاهیم و شاخص ها .پرداختن به جنبه ای مطلوب
2- شرح الحقیقه : بیان ماهیت (جنس و فصل )پس از آگاهی ازوجود چیزی در بیرون .
3- شرح الوصف : تعریف عملی و روشن ساختن چگونگی وکاربرد آن .
12- در اصطلاح روایی و پایانی را تعریف کنید .
اعتبار سنجی داده های جمع اوری شده و دقت در معیار آزمایش را روایی گویند.
اعتمادسنجی داده ها و قابلیت ازمایش دوباره درموقعیت های همسان را پایایی میگویند.
13- اصطلاح چهارچوب نظری مساله را شرح دهید.
پیش فرض های بنیادین برای تعیین موضوع و محدود کردن موضوع یا نظریه را الگوواره عملی میگویند .
تعریف دقیق موضوع – گزینش نظریه و فرضیه – روش و نگرش بررسی آن و بیان ارتباطاتش با دیگر نظریه ها را چارچوب نظری یا ادبیات پژوهش یا مدل الگوی تحقیق مینامند .
14- عناصر بیان مساله را توضیح دهید.
گزارشی کوتاه از موضوع و چگونگی نسبت آن دو ،ابعاد و لایه های موضوع ،با نیم نگاهی به چگونگی و چرایی نسبت میان آن دو ،دربیان مساله الزامی است .
درس چهارم
15- گروه بندی علوم بر اساس روشهای پژوهش را نام ببرید .
1- عقلی برهانی
2- نقلی تاریخی
3- نقلی وحیانی
4- شهودی عرفانی
5- تجربی عملی
6- ادبی زبان شناختی
16- تقسیمات علوم برپایه پیام وحی را به اختصار شرح دهید.
1- آیه محکمه :دانشی بنیادین که نشان از بی همانندی و نفوذناپذیری و استواری اندیشه انسان است .
2- فریضه عادله : دانستنی هایی که اخلاق و رفتار را در مسیر اعتدال نه افراط و نه تفریط دور نگه میدارد .
3- سنت قائمه : آگاهی هایی که باعث رشد انسان و هدفیابی او میشود .
درس پنجم
17- گونه شناسی روش پژوهش را به دیده شکل کارتحقیق به اختصار شرح دهید .
1-قیاسی :شرح پدیده جزیی با تکیه بر اندیشه کلی و جزیی در قالب قیاس و ترکیبی از کبرا و صغرا .نقص این روش نپرداختن به خود جزییات است .
2-استقرایی: مشاهده منظم پدیده ها و پی بردن به علل پیدایش انها .نقص این روش :گرداوری جزییات به شکل یک رشته و نبود حلقه اتصال بین اندیشه جزیی و کلی است .
3-ترکیبی از هردو : بهره برداری از مطالعه جزییات و برقراری پیوند میان آنها با اندیشه کلی .این روش بهتر است .
18- اهداف و منابع و مراحل و ابزار روش نقلی تاریخی را بیان کنید .
1-هدف:شناخت واقعیت پدیده تاریخی و گزارش درست ان
2-منابع : گزارشهای مستند و معتبر
3–مراحل :
1- گرداوری اسناد و مدارک
2- بررسی اصالت و جعلی نبودن
3- بررسی صداقت و تحریف نشدن
4- کشف محتوا و دلیلی که برای مسئله امده در عرف مردم چیست
5- تحلیل داده ها و ارائه نتیجه در قالب گزارش پایانی
6- بیان اموزه ها و پندها.
4-ابزار :
1-نوشتاری : کتاب .قرارداد.وصیت نامه . نامه
2-شنیداری:گزارش شاهدان عینی و واسطه های نقل.
3-دیداری:مانند بقایای اجزای بدن یا اثار تمدنها
5-میزان دقت و کارایی: 80 تا 90 درصد . احتمال خطا 10 تا 20 درصد.
19- اهداف و منابع و مراحل و ابزار روش نقلی وحیانی را شرح دهید .
1-هدف:آگاهی از گزاره های وحیانی (هست ها و نیت ها –باید ها و نباید ها)
2-منابع:عقل تجریدی و عقل تجربی قطعی و نیز نقل قطعی و علمی.
3-مراحل:
1- تعریف علمی و عملیاتی واژگان کلیدی.
2- گرداوری اسناد و مدارک
3- بررسی اصالت و سلامت انتساب و جعلی نبودن
4- بررسی صداقت و سلامت از تحریف
5- کشف مدلول و محتوای مدارک براساس زبان آنها.
6- تحلیل و جمع بندی نهایی و ارائه نتیجه پایانی.
4-ابزار:
1- نوشتاری:مانند اسناد مکتوب
2- شنیداری:سخنان روایان حدیث
5-میزان دقت و کارایی:90 درصد .-10 درصد احتمال خطا.
20- تفاوتهای روش نقلی وحیانی با روش نقلی تاریخی را تو ضیح دهید .
الف- اهداف انها متفاوت است.وحیانی هدفش آگاهی از گزاره های وحیانی و تاریخی شناخت واقعیت پدیده تاریخی و گزارش درست آن
ب- منابع و مراحل انها با هم اندکی فرق دارد.
تاریخی: گزارشهای مستند و معتبر
وحیانی: عقل تجریدی و عقل تجربی قطعی و نیز نقل قطعی و علمی.
ج-درروش وحیانی آوردندگان حدیث از مقام عصمت برخوردارند اما در روش تاریخی اینگونه نیست .
د- ابزار تاریخی علاوه بر نوشتاری و شنیداری .دیداری هم هست .
ه- میزان دقت تاریخی (80تا 90 درصد)کمتر از وحیانی (90 درصد)است .
درس ششم
21- انواع پژوهش را از نگاه هدف شرح دهید .مهم
1-بنیادی یا راهبردی :
هدف : آشکارسازی حقیقت
ویژگی : تولید نظریه و تایید و تکمیل یا ابطال آن .
این گونه پژوهش به کشف قوانین و اصول علمی میپردازد که همواره نتیجه گراست و باعث افزایش شاخه علمی میشود . گاهی هم زیرساختی برای گونه کاربردی و عملی است.
2-کاربردی و عملی :
هدف: مشگل گشایی و نیاز زدایی
ویژگی : عمل گرایی و برنامه ریزی برای شناسایی و حل مشکل و پاسخ گویی به نیازمندیهای جامعه .که زیر ساخت نوع کسترشی و توسعه ایی هم میباشد .مانند : بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان با وجود امکانات اموزشی
3-گسترشی و توسعه ایی:
هدف: ارتقای وضعیت از موجود به مطلوب .
ویژگی: فرآیندی برای زمینه سازی و اجرایی کردن فراورده های تحقیقات کاربردی انجام میشود .پس از تدوین نمونه اغازین آنرا به گونه ای محدود در عمل می ازمایند و پس از بازنگری و بازسازی در زمانی معین به اجرای میدانی میگذارند.و سرانجام تصمیم نهایی میگیرند.مثل طراحی روش و برنامه های درسی برای مقاطع خاص تحصیلی.
22- گونه های پژوهش را با نگاه داده پردازی بیان کنید.
1-توصیفی و گزارشی :بیان اوصاف یک پدیده یا کمک به فرایند تصمیم سازی
2-تبیینی و استدلالی و استنباطی : بیان صورت مساله و احتمالها یا دیدگاهها ی گوناگون وارائه راه حل استدلالی و استنباط نتایج
3-تفسیری و نظریه پردازی :معناشناسی واژگان کلیدی و بیان چگونگی پیوند میان آنها
4-تحلیلی و انتقادی : بیان کاستیهای یک متن
5-تولیدی و نظریه سازی:ارائه نطریه جدید و یا پردازشی جدید از یک نظریه قدیمی
23- اقسام پژوهش را به دیده محور حرکت پژوهشگر توضیح دهید .
1-موضوع محور :
الف- مساله محور:تحلیل و تبیین آن با شناخت صورت مساله و پیشینه شناسی و داده گزینی
ب- فرضیه محور:ابطال یا اثبات با شناخت فرضیه و آزمون و نتجه گیری .
2-متن محور:مانند تفسیر ایات قران و شرح ادعیه و زیارات.
24- انواع پژوهش به لحاظ متعلق را کوتاه شرح دهید.
1- تک رشته ای :مانند ذکر در قران
2- میان رشته ای : مانند تربیت فرزند از دیدگاه قران یا نقش خانواده در اقتصاد جامعه.
25- اقسام پژوهش از زاویه موضوع را شرح دهید .
1-تطبیقی و چندلایه : درمسائل چندشاخه از دانش انجام میشود .مثل :حضرت سلیمان در قران و عهدین
2-ساده و تک لایه
26- گونه های پژوهش به دیده قلمرو تحقیق را کوتاه شرح دهید .
1-میدانی و نامحدود: مانند بررسی نقش رسانه ها د رپیشرفت یا پسرفت فرهگ خانوااده –یا علل طلاق در دهه 90..
2-محیطی و محدود :مانند چیستی وچگونگی و چرایی امری
27- ابزار پژوهش های میدانی را بیان کنید .
1-شنیداری و دیداری:ویژگی ان گزینش آگاهانه افراد .حفظ حرمت انها و پرهیز از تفسیرهای ناروا
2-نوشتاری و پرسش نامه : ویژگی آن بیان انگیزه و هدف تحقیق با گزینش آگاهانه افراد و حفط حرمت و حریم انها .ارائه پرسشهای منطقی و شفاف
28- ابزار پژوهش های محیطی را شرح دهید .
1-کتاب و مقاله
2-موادطبیعی و ازمایشگاهی
3- عناصر صنعتی و کارگاهی
درس نهم
29- روش مطالعه جستاری و گذرخوانی را به اختصار شرح دهید .
نمونه برداری از کانونهای اساسی و گذر از فرعیات و جزییات است .
با جستجوی واژگان و کلید های اصلی و چگونگی چیدمان یافته ها و سبک نویسنده میتوان با سرعت بیشتری مطالعه کرد.
30- روش مطالعه متنی همراه با عبارت خوانی را بیان کنید.
خواندن دقیق متن و فهمیدن همه عاوین کلی و جزیی ضروری است . عبارت خوانی یعنی چشم انسان بجای ایست روی کلمات آنها را درقالب عبارت ببیند و میدان دید را افزایش دهد تا معانی بیشتری در ذهنش بماند .
31- مراحل یادگیری سودند را نام ببرید.
1- شناسایی: روش اکتشافی است باید اطلاعات کلی از عناوین اصلی و فرعی کتاب ومیزان سادگی و دشواری مطالب نکاتی را بدست بیاوریم .
2- خواندن و فهمیدن : خواننده با تفکر و تجزیه و تحلیل و نقد به سازماندهی مطالب خوانده شده در ذهن خود می پردازد.
3- بازخوانی ذهنی و یاد اوری : با توجه به نیاز خواننده به مرور ذهنی مطالب می پردازد.
4- استمرار در مطالعه
5- بازگویی آموخته ها و مباحثه ها : که برای فهم بیشتر و افزایش قدرت بیان و سخنوری مناسب است.
32- فوائد مطالعه جستاری را نام ببرید.
فوائد این روش : 1- به دست اوردن اهمیت مطالب و گزینش روش مناسب 2- آگاهی از حجم مطالب و سادگی و دشواری آنها برای تنظیم واقعی زمان 3- گذری خواندن مطالب برای یادگیری بهتر 4- افزایش دقت و تمرکز حواس ازراه افزایش میزان علاقه به محتوای کتاب 5- دستیابی به بنیان اندیشه نویسنده
33- شروط و موانع مطالعه مفیدرا نام ببرید.
1- انعطاف و سرعت
2- فهم ونگهداری در حافظه
3- تمرکز حواس
4- ارزشیابی یافته ها
موانع:
1- کلمه خوانی :سرعت یادگیری را کم میکند.
2- گویش واژه ها :بدون گفتن کلمه و تکرار ان سراغ کلمه بعدی برود فقط با دیدن کلمه را بفهمد.
3- دوباره خوانی غیر ضروری : تکرار غیر ضروری انسان را از مطالعه باز میدارد .
4- نشناختن کانون سخن باعث کاستی یادگیری میشود .
5- فراموشی داده ها نتیجه کمبود دقت در فهم وجداسازی مطالب اصلی از فرعی است .
6- نبود تمرکز حواس : نداشتن هدف و علاقه
درس دهم
34- اجزای تشکیل دهنده پیش نوشتار یا سخن پیشین چیست؟
بیان کوتاهی از مساله تحقیق و ضرورت و هدف و روش و پیشینه پیدایش موضوع و پرسش ها و فرضیه های پژوهش
35- اجزای مقدمه یا درآمد چیست؟
بستری سازی برای اغاز تحقیق با بیانی کوتاه و ذکر اهمیت آن و انگیزه از انتخاب موضوع و ارائه نمایی کوتاه از هندسه تحقیق
36- چه مطالبی در فصل پایانی یا خاتمه می اید؟
جمع بندی و نتیجه گیری و بیان یافته ها ی پژوهشگر به ویژه نو آوری ها و ارائه پیشنهاد برای دیگران برای نگارش تحقیق و کتاب و پرداختن به موضوعی که دیگران روی آن تحقیق کنند.
37- انواع راهنماهای سودمند در آسان سازی پژوهش را شرح دهید.4(مورد)
1- منابع :متونی که ارتباط مستقیم با متن ما دارند .
2- ماخذ :متونی که ارتباط غیر مستقیم با متن ما دارند .
3- اعلام و القاب :با ترتیب الفبا و با حذف القاب می اید .مانند علامه طباطبایی
4- آیات قرآن مجید : شماره سوره و آیه و صفحه
5- احادیث : به ترتیب چهارده معصوم ع بدون در نظر گرفتن (ال )در متن روایات .
6- اشعارنامه : با ذکر نام شاعر و ترتیب تاریخی زندگی انها
7- واژه نامه یا توضیح اصطلاحات فنی : فقهی و کلامی و فلسفی و تفسیری و …
8- راهنمای مطالب یا موضوع نامه :با جداسازی عناوین اصلی از فرعی
38- گونه های پانوشت را شرح دهید.
1- اسنادی و ارجاعی: آوردن نام و نشانی و منبع و ماخذ به صورت اصلی یا با نام مشهور .
2- توضیحی و تشریحی : ارائه توضیح بیشتر درباره مطالب متن.
3- اطلاع رسانی: ثبت خاص یک کلمه یا اسم معین یا معادل عربی و انگلیسی.
4- ترکیبی ازیکم و دوم : اسناد و توضیح را دربردارد که نباید بیشتر از چندسطر باشد و هنگام ضرورت استفاده شود زیرا باعث گسستگی متن میشود .
39- اقسام گزارش و نقل مستقیم را نام ببرید.
1- مستقیم : گزارش بدون کاهش و افزایش :
1-ایات 2- روایات 3- معنای لغوی و شناسه های اصطلاحی 4- اشعار 5- مثل ها 6- برهان های عقلی 7- سخنان لطیف 8- مواد وتبصره های قانونی 9- وصیت نامه 10 – قراردادهای سیاسی و اقتصادی و حقوقی
40- نقل غیر مستقیم را به اختصار شرح دهید.
1- گزارش همراه با تصرفات واژگانی (ویرایش)
2- گزارش خلاصه با کاستن کلمات (چکیده نگاری)
3- گزارش با همراه پردازش با افزودهها (بازنویسی)
4- گزارش مضمون و محتوا (تغییر کل نوشتار بدون تغییر مضمون =بازآفرینی)
41- گام های هشت گانه مقاله نویسی را نام ببرید.
1- انتتخاب موضوع
2- نوشتن پیشینه (تاریخچه ای از موضوع و پژوهشهایی که انجام شده )
3- داده سازی (تشکیل پرونده پژوهشی یعنی یافتن مطالب مرتبط به موضوع)
4- طراحی هندسه پژوهش یعنی ترتیب عنناوین پژوهش را رعایت کنیم .
5- داده پردازی یعنی تشکیل پرونده علمی و گرد آوری مطالب متناسب با عناوین پژوهش
6- تدوین پیش نویس
7- بازنگری پایانی
8- نگارش چکیده و ارائه کلید واژه
فصل دوم
درس اول
42- ویژگی های مساله تحقیق را نام ببرید .
1-جوششی بودن (دغدغه فکری پژوهشگر)
2-برخورداری از شفافیت و گویایی
3-جزیی بودن
4-تازگی داشتن :تکراری نبودن
5-همگونی با گرایش علمی پژوهشگر
6-قابلیت و ارزشمندی تحقیق
7-وجودمنابع متناسب و امکان دسترسی
درس دوم
43- فوائد بررسی پیشینه پیدایی و پژوهشی موضوع تحقیق را نام ببرید.
1-شناخت زمان و مکان پیدایش موضوع
2-آشنایی با چگونگی و چرایی پیدایش موضوع
3-بازشناسی موضوع از دیگر موضوعات مشابه
فوائد بررسی پیشینه پژوهشی:
1-پرهیز از دوباره کاری
2-بهره مندی از دست آوردهای علمی گذشتگان
3-روشن ساختن قوت ها و ضعف های اندیشه پیشینیان
4-شفاف ساختن گروه بندی ها ،همگرایی ها وواگراییها .موافقت ها و مخالف ها
5-رویکرد به نوآوری در ساختار یا محتوای علمی
44- ویژگیهای اعتباربخش به منابع را شرح دهید.بسیارمهم.
1-زمان و دوران تولید و تالیف :مانند جوامع روایی کهن
2-شخصیت علمی نویسنده .مانند قران در اسلام علامخ طباطبایی ره
3-برخورداری از اتقان محتوایی و چیدمان منطقی.مانند جواهرکلام
4-جامعیت و فراگستری.مانند عروه الوثقی
5-ارائه دقیق دیدگاههای فکری پیشینیان . مانند مجمع البیان لعلوم قرآنی.
45- گونه های چهارگانه منابع را بیان کنید.
1-اعم :مانند دانش نامه ها و دائره المعارف و فرهنگ نامه ها
2-عام:مانند تفاسیرترتیبی و تواریخ ترتیبی برای موضاعات قرآنی و تاریخی
3-خاص:نوشته های موضوعی فراگیر .مانند معاددر قران .توحید در قران برای تحقیق درباره صفات و اسمای حسنای خدا.
4-اخص:نوشتارهای همنامو همگون با موضوع تحقیق .مانند سیمای بهشت و دوزخ در قران .اسمای حسنای خدا در قران .
46- راهکارهای منبع گزینی را شرح دهید.
1-بهره از کتاب شناسی ها :
الف-ساده :بیان شناسه های نشری
ب-توصیفی:بیان شناسه های نشری+گزارشی کوتاه ازدرونمایه و هندسه پژوهش.
ج-تحلیلی و انتقادی : تحلیل داده ها و مقایسه با دیگر نوشته های همگون می پردازد و کاستی ها و ناراستی یا بالندگی و زیبایی های آنرا به نمایش می گذارد.
2-نرم افزارهای علوم اسلامی:مانند تولیدات و برون داد های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مکتبه اهل بیت ع
3-پایگاه های اطلاع رسانی: کتابخانه های بزرگ .پایگاه تخصصی مقالات نور .
درس سوم
47- گام ها و برخورداری ها بایسته در هدف گزینی را نام ببرید.
1-انباشتگی اندیشه از آگاهی های روز آمد.
2-نگرش تیزبینانه و نیاز شناسانه
3-بینش نو وتولیدی
4-اهتمام به اثرگذاری افزون تر
5-توانمندی های علمی و عملی
6-شناخت گرایش ها و گریزهای درونی خویش
48- معنای هدفمندی تحقیق چیست؟
این است که محقق به خوبی بداند در چه فضا و چارچوبی کارمیکند و به چه سویی می رود و قصد انجام دادن چه کاری را دارد و ننتیجه پژوهش او پاسخگویی کدام نیاز علمی و فرهنگی است ،هدفف تحقیق دو شاخه دارد:
1- نظری و علمی (در پژوهش های بنیادی )
2- عملی و کاربردی (در پژوهش های کاربردی و گسترشی )
درس چهارم
49- گونه های پرسش را از دیدگاه درونمایه بیان کنید.
1-ساده:
الف-توصیفی:پرسش از اوصاف و شناسه های موصوف .ویژگی منافقان چیست؟
ب-تعلیلی:پرسیدن از واسطه در ثبوت و علت معلول.چرا باید پیامبران ع معصوم باشند؟
ج-تببیینی: سوال از واسطه در اثبات و دلیل مدعا.چرا پدیده رجعت امکان دارد؟
2-مرکب:مقایسه ای و تطبیقی=پرسش از تفاوتها و تشابه ها .
50- گونه های پرسش را از نگاه ارزش علمی شرح دهید.با ذکر یک مثال .
1-اصلی:عنوان اصلی مساله تحقیق :راهکار مقابله با مفاسد اجتماعی از منظر قرآن و روایات کدام است ؟
2-فرعی:راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با مفاسد اجتماعی کدام است ؟
3-فرعی تر:معنای لغوی و اصطلاحی راهکار چیست؟
51- ویژگی های پرسش نیکو را نام ببرید.
1-گویایی و رسایی .پرهیز از هرگونه ابهام
2-جزیی بودن .پرهیز از کلی گویی
3-تازگی و بداعت .پرهیز از سوالات تکراری
4-واقعی بودن .پرهیز از پرسشهای ساختگی که دغدغخ پزوهشگر نیست.
5-پاسخگویی به نیازهای فکری – فرهنگی .پرداختن به مسائلی که نتایج سودمند دارد.
6-قابلیت تحقیق و بررسی درمورد موضاعاتی که منابع و امکان و ارزش تحقیق دارد.
درس پنجم
52- نقش آفرینان در گزینش تحقیق کدامند؟یکی را تو ضیح دهید . ص 121
1-اهداف پژوهش
2-ماهیت و ویژگی های مساله
3-ماهیت پرسش
4-امکاناات و ابزار پژوهش
5-توانمندی ها و قابلیت های پژوهشگر.
لطفا یکمورد رو توضیح بدید .
درس هشتم
53- آرایه های محتوای نوشتار را شرح دهید.
1-هدفداری و پیام مندی:یعنی برخورداری از پیامهای متناسب با مقتضای زمان ومکان
2-نیازسنجی و مخاطب شناسی :مخاطب کیست؟چه نیازهایی دارد؟
3-مستندهای عقلانی و وحیانی :استفاده از قران و سنت معصومان ع اعتبار به محتوا میدهد.
درس دوازدهم
54- گونه های چکیده را بنویسید.
1-موضوع نما .بیانگر عناوین اصلی و فرعی و فرعی تر نوشته
2-نقدنما :بیانگر کاستی ها و ناراستی ها ی نوشته .
3-فراگیر و تمام نما :نشان دهنده خلاصه همه مطالب نوشته.
55- گاام های اجرایی چکیده نویسی را بیان کنید.
الف-مطالعه دقیق متن .(خواندن +یادگرفتن+یادسپردن)
ب-بازخوانی و شناسایی هسته(جمله های اصل مدعا ) و پوسته (جمله های اثبات ادعا )
ج-بازشناسی هسته و نشانه گذاری کلمات کلیدی و جملات بنیادی و اصلی.
د- بازشناسی پوسته و کنارگذاشتن جملات پردازشی و پشتیبان .توضیحی و تمثیلی..
ه- بازنویسی هسته ها با ایجاد انسجام و رعایت پیوند مفهومی میان آنها .
و-بازنگری و بازنگاری با بازبینی متن اصلی.
56- محورهای چکیده نویسی در پایان نامه را نام ببرید.
1-بیان اجمالی از مساله تحقیق
2-گزارشی کوتاه از ابعاد و زوایا و دامنه تحقیق
3-بیان اجمالی از پیشینه و روش و هندسه تحقیق.
4-بیان نتایج و دست آوردها ،به ویژه نویافته های تحقیق.
5-ارائه کلیدواژه ها برای بهره برداری دیگر پژوهشگران .
57- تفاوت واژگان کلیدی نویسنده و خواننده را بیان کنید.
تفاوت واژگان کلیدی آغازین پژوهشگر با واژگان تحقیق پس از پایان یافتن پژوهش نامه در عموم و خصوص مطلق است . یعنی هرواژه ای در عنوان مساله پژوهش که ظرفیت بررسی و تحلیل دارد و کلیدی نامیده میشود ،کلید واژه نویسنده است.واژگان کلیدی خواننده ،کلماتی است که در سراسر نوشته بسامد دارد و چندین بار تکرار شده و درباره آن مطالبی نگاشته شده است.
پایان . نوکری آقا صفایی دارد . التماس دعا .
تابوت عهد کجاست ؟
اعتقاد صهیونیست ها : درشهر قدس مخفی شده و اصلی حفاری های اخیر صهیونیست ها در ذیل مسجدالاقصی پیدا کردن تابوت عهد و آثاری از معبد سلیمان ع است .
فیلمهای هالیوودی درخصوص جستجوی تابوت عهد
1- مهاجمان صندوقچه گمشده – استیون اسپیلبرگ -1981- بابازی هریسون فورد
2- گنجینه ملی – جان ترتلاب 2004-با بازی نیکلاس کیج
براساس اعتقاد مسلمانان ،تابوت عهد نزد امام زمان عج است .
ادله روایی وجود تابوت عهد (الارشاد . شیخ مفید – ج 2):
(شمشیر رسول خدا – پرچم – جوشن – خود –زره خودپیامبر-انگشتر مخصوص حضرت سلیمان ع – الواح و عصای موسی ع – تابوت عهد )
زیارت وارث
حضرت امام حسین ع وارث موسی ع است و این میراث از طریق رسول خدا و حضرت علی ع به آن رسیده است .
بقره 247/248 –کلمه تابوت بکار برده ،تابوتی که پروردگارتان است . میراث حضرت موسی و هارون در آن است .
منابع :
1- ویرانی معبد دوم و اثرات آن بر مسیر تاریخ یهود (داوود شوفط . انتشارات :دانشجویان یهود ایران )
2- نقش یهود در پیدایش کمونیسم . فخرالدین حجازی – انتشارات بی جا
3- ویرانی معبد دوم و اثرات آن بر سیر تاریخ یهود –داوود شوفط )
4- دنیا بازیچه یهود – محمد شیرازی ترجمه هادی مدرسی .انتشارات امام صادق ع
5- تاریخ جامع یهودیان ایران –حبیب لوی – بنیاد فرهنگی حبیب لوی
6- تحلیلی از سیر تکاملی دین های یهود و مسیح – یوسف فضایی- اشیانه کتاب
7- پیامبر ص و یهود مدینه – محمد حسین خوانین زاده – میثاق کتاب
8- هود و صهیونیسم د رگذر زمان و مقدمه – سید محمد حسین علوی – مترجم حمید ناصری – توسعه قلم
دانلود pdf جلسه اول فرماسونری . استاد غلامرضا زاده .27آبان 94
متن درس:
معنای لغوی فراماسونری: بنای آزاد free mason))
معنای اصطلاحی فرماسونری :به سازمانی می گویند که در قرن هیجدهم در انگلستان پا گرفت و در اکثر کشورها ریشه دواند .
تاریخچه فراماسونری:
بطور کلی تاریخچه و پیشینه اصلی تاسیس فراناسونری مشخص نیست اما داستان برمیگردد بع قرون وسطی و یهودیان آواره وبی وطن در اروپا شغل بنایی داشتند به نیت اتحاد و کمک به یکدیگرو به عبارت دیگر برای انحصار داشتن این شغل با هم گروه هایی تشکیل دادند.لذا این بنایان شاگردانی از بین خود انتخاب میکردند ،برای اینکه آموزشهایشان به بیرون درز نکند سعی در مخفی نگهداشتن این فنون میکردند و برای شناسایی هم از رمز و اشاره هایی استفاده میکردند.
با این پیشینه ،درقرن 19 میلادی این فرقه به یک جمعیت مرموزپر شاخ و برگ و جهان شمول تبدیل شد.
اهداف فرماسونری :
با توجه به فعالیتهای مخفی و مرموز این فرقه به آسانی نمیتوان به اهداف تشکیل آن پی برد اما شعار بسیار جذاب آنها برادری،برابری وآزادی است درباره آزادی فقط مطرح میکنند که این تشکیلات برای آزادی بشر آمده ،حالا آزادی از چی؟نمیگویند اما بیشتر آنرا به آزادی سیاسی و امثال این مرتبط میکنند.
پایه گذار مبانی نظری فرماسونری :جیمز اندرسن کشیش پروتستان با سابقه یهودی
حامی فرماسونری :با ادله زیاد صهیونیست اما خود فرقه سعی در پنهان داشتن این ارتباط دارد.
آداب ورسوم فرماسونری:
1- در آن موضوع مذهب و سیاست جایی ندارد.
2- همه مذاهب میتوانند وارد فرماسونری شوند به شرط اینکه اصراری در مذهب خود نداشته باشند .
3- خدایان را ساخته ذهن بشر میدادند.
4- انکارروح ،نبوت پیامبر اکرم ،فرشته ها ،آخرت و بهشت و جهنم
5- داشتن سن 21سال به بعد
بیییی
برگزاری مراسمات سوگند جهت ارتقا به درجه بالاتر (33درجه)
مهمترین سوگند:سوگنذ اولین مراسم ورود به فرقه ماسونی و اخذ درجه شاگردی که دارای سه مرحله است:
1- التماس کردن به خداوندان و نیروی شیطانی و نیروی طبیعی برای پشتوانه سوگند.
2- قول دادن موضوع سوگند (تا حد امکان ذکر اهداف و آرمانها)
3- لعنت کردن (جزاهای در نظر گرفته شده در صورت عدم اعتنا به مفاد سوگند)
هرکسی که معترض سوگندنامه شود به قتل میرسدو مرتدان ترور میشوند.هنگام بازرسینیروهای امنیتی مصر از محافل فرامااسونررها در سال 1964،استخوانهایی متعلق به انسانها ،تعدادزیادی جمجمه و تصاویر وحشتناکی کشف شد.
چشم جهان بین:
هرم:
میدانی کاملا با نمادهای فرماسونری در مرکز اسراییل:
مثلث ،پرگار،خط کش ،قیچی ،گونیا:
ستاره پنج یا شش پر:
عدد666 شماره شیطان
رنگ آبی برای پرچم صهیونیست:
ابلیسک در ترکیه:
صلیب وارونه:
مالکیت فلسطین براساس تورات معتقدند به حضرت ابراهیم ع و بعد به موسی ع باشرط موحد بودند..یهودیان در سه نوبت از فلسطین اخراج شدند.بعلت پیمان شکنی .
خروج یهودیان در زمان حضرت یوسف ع :
ذرزمان حکومت حضرت یوسف ع در مصر،گروهی از خاندان حضرت که برای گرفتن گندم به مصر آمده بودند توسط حضرت یوسف ع شناسایی میشوندو همه ای ایشان به مصر می ایند و در مصر می مانند . ایشان در مصر ،تبدیل به خاندان حکومتی میگردند و جایگاهی در آن منطقه پیدامیکنند که بعد از حضرت یوسف ع این جایگاه را از دست میدهند ولی تا زمان حضرت موسی ع(طی چهارنسل )همچنان در مصر باقی می مانند.
بازگشت به فلسطین توسط حضرت موسی ع :
حضرت موسی ع خاندان یهود درمصر را که در آن زمان گسترش پیدا کرده بودند.به صحرای سینا منتقل میکنندووقتی از صحرای سینا باز میگردندوارد فلسطین میشوند.
اخراج در سال 586 قبل از میلاد:
بخت النصر در سال 586قبل از میلاد به اورشلیم حمله آورد و آن را بی ترحم ویران کرد و معبد سلیمان را آتش زد و بسیاری از یهودیان را از دم تیغ گذراند و مابقی از فلسطین به بابل تبعید شدند.
بخت النصر :
نام پادشاه بابلی بود که با دانیال نبی هم دوره است.طبق نظر برخی منابع اسلامی دلیل این نام گذاری آن است که او را در نوزادی نزد بتی یافتند و پدرشرا نمیشناختند،از این رو او را به آن بت منسوب کردند.
بازگشت مجدد به فلسطین :
کورش ایرانی در سال 538 قبل از میلاد ( در زمان نبوت دانیال )به شهر بابل حمله کرد و پیروز شد و با فرمان وی اسرای یهود ،به اورشلیم بازگشتندو معبد سلیمان را مجددا بنا نمودند.البته بعد از فرمان آزادی کوروش،بسیاری از یهودیان در شهرهای مختلف ایران از جمله بابل،شوش،اصفهان و همدان باقی ماندندو به بلاد خود نرفتند.
خروج ابدی یهودیان از فلسطین :
قیصر روم در سال 70 م فرزند خود را به عنوان فرمانروای فلسطین منصوب کرد و وی به قدس یورش برد ،یهودیان در آنجا جمع شدند تا آن که آذوقه شان تمام شدو ضعیف گردیدند،پسر قیصر روم دیوار شهر را خراب کردو آن را به اشغال خود در آورد و با کشتن هزاران یهودی ،خانه های آنها را ویران و معبد را درهم کوبیده و به آتش کشیدوبهگونه ای آن را از بی برد که مردم حتی جای آن را نیافتندو باقی مانده مردم را به روم فرستاد.
وروداسلام به فلسطین:
از سال 70 میلادی تا زمان نبوت پیامبر اکرم ص فلسطین در دست رومیان بود تا اینکه پیامبر ص سفیرانی را جهت تبلیغ اسلام به مناطق مختلف از جمله فلسطین روانه کرد و به علت مقاومت آنها ،جنگی در گرفت که طی آن مسلمانان پیروز شده و فلسطین را به تصرف خود در آوردند.
سرنوشت فلسطین پس از ورود اسلام :
در طی جنگ های صلیبی بارها مالکیت سرزمین فلسطین بین اقوام مختلف دست به دست شد تا بالاخره پس از جنگ جهانی اول در سال 1917 انگلستان مالکیت فلسطین را به دست گرفت.
تنها راه بازگشت به فلسطین :
سوره اسرا / آیه 8
ترجمه:امید است پروردگارتان به شما رحم کند ،هرگاه برگردید ما باز میگردیم .
با توبه و پیروی از پیامبر ما با شما خواهیم بود .
اقدامات پس از اخراج:
–تا 18 قرن بعداز اخراج عدم اقدام جهت بازگشت
–در اواخر قرن 19 مدعی مالکیت فلسطین توسط بدعت گذاران یهود
جنگ اریحه
در جنگی که میان یهودیان وساکنین قبلی فلسطین در حدود سیصد سال بعد از حضرت موسی ع در شهر افیق در گرفت ،تابوت به دست دشمنانشان افتاد .آنها تابوت را به شهرشان اشدود بردندو پس از هفت ماه ،تابوت عهد را بر عرابه ای نهاده به سمت بنی اسراییل روانه کردند.(1سموئیل،باب4)
باز گرداندن تابوت به اورشلیم
چندین سال بعد حضرت داوود ع تابوت را به اورشلیم برد و آنجا را پایتخت خود کرد.بعداز رحلت داوود ع پسرش سلیمان ع معبدی را ساخت و سپس تابوت را در قدس الاقداس قراردادکه تا ویرانی معبد به دست بخت انصر در آنجا بود و از آن پس کسی از تابوت عهد خبر ندارد.
مهمترین روز هفته یهود –> شنبه .یوم سبت .روز رهایی از فرعون
مهمترین روز هفته مسیحی – > یکشنبه
مهمترین اعیاد مسلمانان —> عید قربان . فطر . جمعه . غدیر
آداب دیگر یهودیان
مراسم ازدواج با عروسی محجبه با پوششی بر روی صورت
مراسم تدفین : خاکسپااری در خاک با تابوت
آموزش تورات به کودکان
آموزش نظامی به کودکان
وسایل مهم در عباداتشون :
تفیلین
کرنا
مزوزا
لباس مخصوص عبادت برای عبادات
اصول اعتقادات یهود
در ادیان ابراهیمی باید باهم مشارکت داشته باشند . در تو حید چه نظری دارند ؟
پروردگار با یهودا بود انگاه که کوهستانرا تصاحب کرد و نتوانست انها را بیرون کنند چون انها ارابه های اهنی داشتند .
یوشع نبی زنان و کودکان را میکشد و روستاها را میسوزاند .
به نوح اتهام مستی میدند.
عیسی فریب دهنده بنی اسراییل .
مهم ) تلمود :تفسیری از تورات است . خلاصه ای از شریعت شفاهی است .
شکرهای سه گانه یهودیان :
کافر و زن ونادان نیافرید .
اموال کافران برای یهودیان حلال است .هرکی جز یهودیان را کافر مینامند.
گسترده ترین منسک یهودیان=نماز
آداب روزه
روزه 25 ساعت از غروب افتاب تا غروب افتاب -.همه روزه بجز شنبه-وسیله پالایش روح است.
1- نخوردن و نیاشامیدن 2- فقط نخوردن گوشت 3- پرهیز از لذایذ جنسی
4-عدم استفاده از عطر و استحمام
مثالهایی از معرفی خداوند در تورات
-پروردگار با یهودا بود آنگاه که کوهستان را تصاحب کرد:ولی نتوانست ساکنان دره را بیرون کند ،چون ارابه های آهنین داشتند.
-خداوند به ناتان نبی نازل شد و گفت :برو و به بنده من داوود بگو،آیا تو خانه ای برای سکونت من بنا میکنی؟زیرا از روزی که بنی اسراییل را از مصر بیرون آوردم تا امروز ،در خانه ای ساکن نشده ام بلکه در خیمه گردش کرده ام .
تهمت های ناروا به پیامبران
موسی ع : بیان سخنانی بی ادبانه از زبان موسی ع نسبت به خداوند .
هارون ع : سازنده گوساله طلا
یوشع ع : زنان و کودکان را میکشد ،روستاها را ویران میکند و می سوزاند واهالی آنها را غارت میکند.
سلیمان ع :نسبت مجموعه ای از زشتیها به پیامبر خدا
حضرت نوح ع : اتهام مستی به ایشان
حضرت عیسی ع : فریب دهنده بنی اسراییل (یک شخصیت ادبی و تاریخی نه پیامبر خدا)
سندیت کتاب تورات
در استناد و انتصاب تورات حقیقی به حضرت موسی ع دلیل واضحی وجودندارد وادعای انها در این امر از حد ظن و گمان تجاوز نمیکند و شیوه نگارش و نوع ادبیات تورات نشان میدهد که نه وحی الهی است و نه نوشته ای حضرت موسی ع .بلکه مضمون این کتاب (محتوی کتاب)گزارشهایست از تاریخ برخی پیامبران در وقایعی که بر قوم بنی اسراییل گذشته . کتابتاریخی است تا کتاب وحی
وپیوسته از حضرت موسی بصورت فرد غایب صحبت میشود .
خداوند به موسی فرمود : به قوم بنی اسراییل بگوید .
3-در تورات از مرگ حضرت موسی ع و حوادث پس از آن
4- ازمندرجات عهد عتیق استفاده شده که تورات در چندین مقطع از مقاطع تاریخی در جریان برخی از حوادث سنگین و ویرانگر سالیان طولانی بکلی مفقود شده است و هیچکس از ان خبر نداشته است تا اینکه فردی مدعی یافتن یا مامور باز نویسی آن میشود .
5-در بسیاری از موارد مضامین کتاب تورات ومزامیر و عهد عتیق سازگاری ندارد . هرددو کتاب اسمانی هستند اما سازگاری ندارد
6- اگر تورات واقعی بود نویسندگان با ان مخالفت نمیکردند .
سوره مائده /82
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ
بطور مسلّم ، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را ، یهود و مشرکان خواهی یافت و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی می یابی که می گویند: «ما نصاری هستیم» این بخاطر آن است که در میان آنها ، افرادی عالم و تارک دنیا هستند و آنها ( در برابر حق ) تکبّر نمی ورزند.
تفسیر -> دشمنی تاریخی و ریشه دار بین یهود و مسلمانان وجودددارد .
- حضرت موسی از نسل لاوی بودند بعد از سه نسل
- فرزند حضرت یعقوب –> یهودا باعث ایجاد قوم یهود میشود .
- پر جمعیت ترین قبیله بودند .
- توطئه بسیار زیادی در حق حضرت یوسف ع کردند .
- برخی خود را بعنوان نجات دهنده حضرت یوسف ع معرفی کردند.
- نماد دورویی و خیانت بودند.
ویژگیهای قوم یهود در قرآن:
رباخواری (مثل شرکتهای خوشه ای)
حریص و ناسپاس (بلاهایی که سر حضرت موسی ع آوردند)
ترجیح گمراهی بر هدایت (لجاجت)
نکته مهم : تبلیغ برای برای دینشون ندارند .چون دیگران را لایق نمیداند و اجازه نمیدهند یهودیان فقیر بمانند.
داستان موسی ع و گوساله سامری:
حضرت موسی ع داماد حضرت شعیب ع بود در هنگام خداحافظی در سرزمین سینا به مدت سی روز برای مناجات به کوه طور رفت و خداوند 10 روز هم اضافه کردند .قوم یهود با طلا گوساله ای ساختند بطوریکه وقتی باد در آن می وزید صدایی از آن تولید میشد .که این باعث ایمان آوردن مردم شد . و هارون را تهدید به مرگ کردند . (سوره بقره /51)
موسی ع بعد از بازگشت آنها را دعوت به تسلیم در تورات کرد . (سوره بقره /93)
هشدار به بنی اسراییل —>تسلیمدر برابر تورات همراهی 70 نفر از گوساله پرستان —>درخواست برای دیدن ظاهر خدا—>ورود صاعقه ای از سوی خدا—>>مناجات موسی ع با خدا برای احیای قوم—->استجابت دعا و احیای قوم
سوره مائده 21 تا 26 ، موسی ع به دروازه فلسطین رسیدو گفت : خدابرای شما مقرر کرده وارد این سرزمین شوید .آنها وارد نشدند و به موسی گفتند: تو واردشو و فلسطین را پاکسازی کن .
موسی به خدا گفت : خودت منو از این ها جدا کن .
و خداوند 40 سال آنها را از ورود به فلسطین محروم کرد .
معجزات حضرت موسی ع
–زنده کردن مردگان
–پرواز پرنده ای بنام سلوی بسوی قوم برای تغذیه
–همراهی سایه بر سر قوم بنی اسراییل
–رویش گیاهی که دارای عسل بود برای تغذیه
–12 چشمه با ضربه عصا جوشش یافت و 12 تا جوی آب ایجاد شد برای قومش
پیامبران بعد از موسی ع:
1-یوشع 2- سموییل 3- داوود 4-سلیمان
حضرت سلیمان بیشترین دارایی را دارد (سوره نمل )ملکه سبا وقتی وارد شد به کاخ ،عبایش را بالا میگیره بخاطر شیشه ای بودن کف کاخ .زیرا آب از زیر کاخ جاری بوده .از اجنه برای ساخت کاخ کمک گرفتند .
جلسه اول: یهود و صهیونیست
سرزمین فلسطین بعد از سلیمان ع
1- پادشاهی اسراییل یا افراییم در شمال (ده قبیله)
2- پادشاهی یهودیان در جنوب (دو قبیله) به فرماندهی بنیامین از یهودا
تلمود تفاسیر کتاب آسمانی آنهاست .یهود به شوش رسیدند گفتند اینجا بهتر است و بعد به شوشتر .یهود به کمک استر دست به قتل هام ایرانیان زدند و 77هزار نفررا کشتند
پادشاهی آشور —> سقوط دولت اسباط ده گانه —-> آغاز دوران یکه تازی یهود
–>جایگزینی نام یهود بجای بنی اسرائیل
یهودیان هرساله جشن پوریم دارند که این قتل عام را جشن میگیرند .
یهودیان در دوران ظهور عیسی ع —> اشاعه سنن موسوی در امپراطوری رم بانام یهودیان —-> نخستین پیروان عیسی ع —-.>پایه گذاری مسیحیت
خاستگاه طبقه کائنان یهودی به روایت مندرج در تورات
متولیان معبد سلیمان =کائنان
1-فریسیان—روحانیون متعصب و متحبر که روایات شفاهی را میدانند.
2-صوریتان—- تنها منبع شناخت دین را تورات میدانند.
طبق روایات اناجیل اربعه یکی از 12 حواری عیسی ع به نام یهودا به او خیانت کرد.و عیسی را به صلیب کشیدند درصورتیکه میگن فردی شبیه اورا صلیب کشیدند .
سرآغاز نفوذ یهود در شبه جزیره عربستان سده 6 میلادی پادشاه یمن یهودی میشود و محل زندگی اش قلعه خیبر است .
وضیعت یهودیان بعد از اسلام
1- ضمانت امنیت دارایی هاایشان
2- برخورداری از آزادی عبادت
3- مشارکت در حفاظت مدینه
4- پرداخت جزیه
قبایل یهودیان :
1- بنی قینقاع
2- بنی نظیر
3-بنی قریظه