بررسی کتاب شعله های همیشه
مشخصات کتاب :
سرشناسه: لباف علی 1353 - عنوان و نام پدیدآور: شعله های همیشه گامی به سوی احیاگری فرهنگ فاطمیه با هدف تحکیم عقیده به امامت
به اهتمام علی لباف به سفارش شورای عالی حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران.
مشخصات نشر: تهرابا تقریظ محمد ضیاءآبادین: منیر 1385.
مشخصات ظاهری: 120 ص.
شابک: 13000 ریال 9789647965545
یادداشت: چاپ چهارم.
یادداشت: کتابنامه به صورت زیرنویس
موضوع: فاطمه زهرا (س) ، 8؟ قبل از هجرت - 11ق - - احادیث
موضوع: فاطمه زهرا (س) ، 8؟ قبل از هجرت - 11ق - - مصائب
دربارة کتاب:
نویسنده در هر فصل از کتاب با راهنمایی و مشورت از بزرگان حوزة تاریخ و کلام و به دور از هرگونه تعصب و
جمود فکری کوشیده با هدف دستیابی به انوار حقیقت پنهان در انبوه تاریکی مسلط بر تاریخ، آنچه را به سادگی انکار شده به اثبات رساند.
گفتنی است به فراخور اسناد و مدارک مطرح شده در جای جای این کتاب، تصویر مدرک مورد نظر در موارد مشتبه نیز آورده شده است تا با متن نقل شده از آن منطبق گردد.
این کتاب در دو جلد و حدود 240 صفحه توسط مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، به زیور طبع آراسته گردیده است.
دانلود کتاب از سایت : http://fatimalib.com/
اهداف علمی از نگارش این کتاب عبارتند از:
· آشنایی جامع با اسناد غضب حضرت زهرا علیهاالسّلام بر خلفا، در منابع اهل سنّت.
· آشنایی با اهدافِ ناقلان و انگیزه ثبت کنندگان این اسناد، با توجّه به هواداری آنان از نظام خلافت.
· تبیین شیوه علمی استناد به اسناد غضب.
روش علمی قضاوت میان نقل های متعارض اهل سنّت.
· آشنایی با انواع شبهه افکنی های هواداران خلفا در مسیر استناد به اسناد غضب.
روش علمی پاسخگویی به این شبهات.
فصل اول :
به تبیین اهمیت و جایگاه احیای فرهنگ فاطمیّه و نحوه تاثیر گذاری آن در تحکیم عقیده به امامت می پردازد .
مطالب این فصل ،تلفیقی از گفتار ارزشمند آیة الله ضیاء آبادی (مجموعه صفیر هدایت ،در مورخ 12/4/1384)و نوشتار ایشان در کتاب (حج،برنامه تکامل) میباشد .
هدف از ارائه مطالب این فصل :
آشنایی مبلغین با یک نمونه سخنرانی قابل اجرا در مراسم سوگواری حضرت زهرا علیه السلام است.
مقدمه یک :
جستجوی مسیر هدایت ،پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله
در این مسیر دو گروه اظهار نظر کرده اند .که قطعا یکی حق و یکی باطل است.
مقدمه دو :
تبیعیت از سیره حضرت زهرا علیه السلام در مواجهه با اختلاف امت پس از رحلت رسول خدا الزامی است .برای تحقق این اصل نیاز به دوحدیث مهم شیعه و سنی است .
حدیث 1: حدیث ثقلین که از تواتر لفظی برخوردار است که بیانگر عصمت حضرت زهرا ع است .
حدیث 2: حدیث حرمت ایذای فاطمه ع است که دارای تواتر معنوی است . (فاطمه پاره تن من است ،هر کسی براو خشم اورد ،مرا به خشم آورده .)(از کتاب صحیح بخاری )(مسند احمد بن حنبل .ج4)(صحیح مسلم .ج2)و منابع متعددی دیگر را هم بررسی کرده اند
مقدمه سوم :
غضب حضرت زهرا علیه السلام بر ابوبکر ،نشانه بطلان مکتب خلفاست .
الف –اثبات وقوع غضب (در صحیح بخاری-حدیث2862 و مسند احمدبن حنبل حدیث25-
«فاطمه دختر رسول خدا بر ابوبکر خشم گرفت و با او قطع رابطه نمود .این قهر وی با ابوبکر،پیوسته استمرار یافتتا از دنیا رفت» .)منابع دیگر هم در کتاب نوشته شده که در زیر نویس کتاب نوشته شده است .
در انتها با آیه57سوره احزاب «إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً-بی شک آنهایی که خدا و رسول او را می آزارند خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعنت کرده ( از رحمتش دور داشته ) و برای آنها عذابی خوارکننده مهیّا نموده است».
اثبات میشود که آزار دهندگان حضرت زهرا ع به حکم عقل و شرع حق ندارند بر امت اسلامی حکومت کنند.
ب- اثبات استمرار غضب:
وصیت حضرت فاطمه علیه السلام به تدفین شبانه و پنهان نگاه داشتن مزارشون نشان دهنده غضب پایدار ایشون بر ابوبکر و هوادارانش میباشد .
درتهذیب الاسما ء و اللغات (تالیف :نووی)ج 2.ص352
در صفحات بعدی منابع معتبر شیعه و سنی ذکر شده است .
گفتاردوم فصل اول: اقامه ای عزا در ایام فاطمیه ،احیای غضب الهی و همیشگی حضرت زهرا علیه السلام بر ابو بکر است .
بنابراین : احیای فرهنگ فاطمیه ،در واقع احیای امر امامت امیر المونین ع و اعلان حقانیت مکتب اهل بیت است .
فصل دوم :
گفتار یکم :آشنایی با اسناد غضب حضرت زهرا ع بر ابوبکر
در این فصل به تشریح فصل اول کتاب می پردازد و17 سند از منابع اهل سنت ذکر میکند.
که مهمترینش صحیح بخاری و مشکل الاثار تالیف طحاوی هستند .
گفتار دوم : اشنایی با اهداف ناقلان اسناد غضب
راوی اصلی این اسناد عایشه است .دختر ابوبکر ،چرا چنین اعترافاتی از عایشه نقل شده است ؟
در این گفتار 4 تحلیل بهم پیوسته ارائه شده است .نتیجه گیری از این تحلیلها ،تاریخ نویسان و حدیث نگاران اهل سنت ،اهداف سوئی را در نقل اسناد تاریخی (غضب حضرت زهرا ع برابوبکر)دنبال میکرده اند.
گفتار سوم:آشنایی با شیوه علمی استناد به اسناد غضب
ناقلان مااجرای غضب تمهیدات متعددی را اندیشیده اند .
تمهید عایشه
تمهیدات حدیث نگاران مکتب خلفا
-یک: افسانه ای خواستگاری حضرت علی ع از دختر ابوجهل
-دو : ماجرای ساختگی راضی شدن حضرت زهرا ع از ابوبکر
-سه: ادعای دروغین حضور ابوبکر در مراسم تدفین حضرت زهرا ع
-چهار: ادعای واهی عدم تحقق خشم حضرت فاطمه ع نسبت به ابوبکر ،در
در ماجرای مطالبه ای فدک
- پنجم : ادعای واهی عدم تحقق غضب و مصادره ای اموال حضرت زهرا ع توسط ابوبکر
شیعه در مقام مواجهه با این تمهیدات ،چگونه عمل میکند ؟ باید به قرائن محکم و معتبر بیرونی رجوع کنیم.
عقاید مسلم امامیه : عقیده به عصمت اهل بیت ع
احادیث معتبر اهل بیت ع در ان موضوع خاص .مثل وصیت حضرت زهرا ع
…..در زیر نویس کتاب اشاره دارد که این قرائن از مجموعه مقالات نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی است .
در زیر نویس صفحه بعد به زیبایی به یک سوال پاسخ داده شده که ممکنه ذهن هر کسی را در گیر کند .
نقل های اعتبار یافته از قرائن معتبری که مبنای درون شیعی دارند ،چگونه در مناظره با مخالفان کاربرد دارد ؟ استناد ما به این قبیل نقلها ،متکی براین است که این اسناد در مننابعی به ثبت رسیده اند که از نظر اهل سنتت دارای صحت و اعتبار علمی می باشد .
گفتار چهارم : راه خنثی سازی تمهید عایشه وبررسی م جرای دروغین بیعت حضرت علی ع با ابوبکر : در این جا از یک سند کوتاه از عمر بن خطاب به حضرت علی ع و عباس عموی پیامبر ص استفاده شده که در مذمت حضرت علی ع است اما نقل این سند با موضوع بیعت در تناقض است .
گفتار پنجم : خواستگاری از دختر ابوجهل
در خنثی سازی این شبهه باید در ابتدا به اسناد غضب فاطمه ع از ابوبکر را نقل کرد .و سپس نقل ایه تطهیر و ثقلین که ادععاعی وقوع هر اختلافی بین معصومین را رد میکند پرداخت .
برای خنثی سازی شبهه راضی شدن حضرت زهرا ع از ابوبکر به سند افشاگری در کتاب (الامامّه و السیاسه .تالیف : ابن قُتیبه )باید اشاره گرد.در ادامه ما را با این کتاب اشنا میسازند .
در انتهای کتاب ادعای ساختگی حضور ابوبکر در مراسم تدفین حضرت زهرا ع را بررسی کرده است .
به چند سند نقض اشاره دارد .
سند1: صحیح مسلم .حدیث 3304: که در مذمت حضرت این نقل شده ولی چون در تعارض با ادعای ابوبکر است باید نقل کنیم .
چون فاطمه از دنیا رفت شوهرش علی بن ابی طالب ویرا شبانه دفن کرد و ابوبکر را برای مراسم با خبر نکرد و خودش بر وی نماز خواند.
مانند این سند در صحیح بخاری .تاریخ طبری و انساب الاشراف و شرح حدیدی و 5 کتاب دیگر که ذکر شده است دیده شده که نویسدهه این کتاب تمام اسناد را جمع اوری کرده است .
نحوه خنثی سازی شبهه عدم تحقق خشم و غضب
برای پاسخ دادن به این شبهه باید دوباره اسناد غضب بررسی شود.
نحوه خنثی سازی شبهه عدم غضب اموال حضرت زهرا ع
در اینجا باید از سند نقض استفاده کرد و نویسنده کتاب پیشنهاد داده که کتاب (عبور از تاریکی ) را مطالعه کنیم.
در صحیح بخاری امده :
همانا فاطمه ذختر رسول خدا فردی را نزد ابوبکر فرستاد و میراث خود را از او طلب کرد .اما ابوبکر از این که چیزی از این اموال به وی پس بدهد خودداری ورزید . 5 سند دیگرهم ذکر شده است .